Xerox benoemt Mulcahy tot topvrouw
De nieuwe algemeen directeur staat voor de zware taak van Xerox weer een financieel gezonde onderneming te maken. Afgelopen woensdag rapporteerde het bedrijf voor de vierde keer op rij een kwartaalverlies, ditmaal van 281 miljoen dollar. In voorgaande functies heeft Mulcahy al een reeks kostenbesparende maatregelen en strategische aanpassingen op haar naam gebracht. Zo was ze het brein achter het besluit van Xerox om het Soho-marktsegment (consumenten en kleine ondernemers) te verlaten. Deze stap kost weliswaar eenmalig 196 miljoen dollar maar bespaart het bedrijf in het tweede halfjaar 100 miljoen dollar, zei Mulcahy afgelopen bij de presentatie van de kwartaalcijfers. Toch menen sommige financieel analisten, geciteerd in de Financial Times, dat de benoeming van een buitenstaander tot CEO beter was geweest voor een'frisse kijk' op de problemen van Xerox. Mulcahy begon een kwart eeuw geleden als 24-jarige bij Xerox als verkoper in de buitendienst. Ze klom daarna gestaag op de carrièreladder, uitmondend in haar benoeming in mei vorig jaar tot president en 'chief operating officer'. (gke) Zie ook onze eerdere berichtgeving:Xerox in zwaar weer - 26 juli 2001 Xerox stopt met productie voor kleine ondernemer - 15 juni 2001 Xerox klimt uit het dal - 20 april 2001