Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument kritisch over innovatie

Dat valt op te maken uit het onderzoek 'Innovation and the Earned Brand' van communicatiebureau Edelman. Voor het onderzoek werden consumenten bevraagd in Nederland, de VS, Mexico, Brazilië, Frankrijk, Duitsland, Engeland, China, Japan, India en Australië.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Gerust gesteld worden

In het onderzoek gaven consumenten onder meer aan zich online gemanipuleerd te voelen; 60 procent zegt door manipulaties in advertenties niet meer te weten wat zij moeten geloven. Twee op de drie respondenten vinden dat merken niet op de juiste manier naar hen luisteren en met hen communiceren. Consumenten vinden het belangrijker gerust gesteld te worden (66 procent), dan geïnspireerd te raken (33 procent) door een merk.

Doordat consumenten niet gerust worden gesteld door merken, richten zij zich over en weer tot elkaar. Consumenten geven aan dat gesprekken met 'peers' hun aankoopbeslissingen beïnvloeden (75 procent), hun zorgen wegnemen (37 procent), hen helpen beslissingen te nemen (44 procent) en hen waarschuwen voor risico's (45 procent). Zeven op de tien Nederlandse respondenten gebruiken sociale mediakanalen om met vrienden en familie over merken te praten.

Peer-to-peer-gesprekken faciliteren

Consumenten verwachten dan ook dat merken platforms bieden voor hun peer-to-peer-gesprekken. Meer dan twee derde (67 procent) van de respondenten geeft aan een merk meer te vertrouwen als de reviews van hun producten en diensten eenvoudig na te lezen zijn. Ook vertrouwt 64 procent merken meer die peer-to-peer-gesprekken faciliteren.

"Consumenten baseren hun aankopen nu op de ervaringen die hun peers met productinnovaties hebben. Merken moeten die peer-to-peer-gesprekken gaan faciliteren met platforms en betekenisvolle context”, aldus Joel Bearden, Director Consumer Brands & Digital bij Edelman in Amsterdam. “Merken kunnen verschillende acties ondernemen. Zij moeten consumenten transparant informeren, laten zien dat zij actief werken aan een betere maatschappij, een duidelijke en authentieke persoonlijkheid hebben en bovenal relevant zijn.”

Door winstbejag gedreven

70 procent van de Nederlandse consumenten (wereldwijd: 92 procent) vindt innovatie van cruciaal belang voor de vooruitgang van de samenleving. Ongeveer twee derde van de Nederlandse respondenten (64 procent) vindt dat de verantwoordelijkheid voor het stimuleren van innovatie bij het bedrijfsleven ligt, niet bij individuen (25 procent) of academici en universiteiten (10 procent). Hoewel wereldwijd negen op de tien gelooft dat merkinnovatie positieve impact moet hebben op de samenleving, denkt twee derde (66 procent) dat innovatie vanuit het bedrijfsleven vooral gedreven wordt door winstbejag. Nederlanders zijn in dit opzicht een stuk optimistischer: zij zien productverbetering (43 procent) en meerwaarde voor de maatschappij (41 procent) als motor achter innovaties.



Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in