De 10 beste tools om social media te managen
De focus is dit jaar wel breder dan in voorgaande jaren. Goldbach Interactive keek voor het Social Media Toolreport 2016 niet alleen naar de monitoringfunctionaliteit, maar ook naar de managementfunctionaliteit. Voor opname in het 2016-rapport dienden de tools voor socialmedia-management ten minste over de volgende functionaliteit te beschikken:
- Publishing: De tools moeten het mogelijk maken bijdragen direct op verschillende platformen te publiceren. Hoe meer platformen, hoe hoger de waardering. Ook keken de onderzoekers naar de mogelijkheid om platformfunctionaliteit aan te roepen, zoals de Facebook-functionaliteit om doelgroepen gericht te benaderen en in te perken.
- Engagement: Interactiemogelijkheden zijn een cruciaal onderdeel van tools voor socialmediamanagement. De onderzoekers bekeken hoe goed de tools in staat zijn, reacties van gebruikers vanuit verschillende platformen rechtstreeks vanuit het tool te beantwoorden, door te sturen of als afgehandeld te markeren.
- Monitoring & Analytics: In deze sectie draait het om het signaleren van de vermelding van het eigen merk en relevante steekwoorden op sociale media, de mogelijkheden die grafisch weer te geven, maar ook het bijvoorbeeld evalueren van profielen van ‘influencers’.