Engels telecombedrijf blokkeert advertenties op mobieltjes
De slinger beweegt zich steeds meer richting advertentieweigeraars. Adblockers worden steeds populairder. De belangrijkste browsers hebben daar alle een plug-in voor. En de nadelen van advertenties worden ook steeds duidelijker. Keer op keer blijken de advertenties juist het vehikel waarmee malware wordt afgeleverd bij nietsvermoedende klanten van op zich bonafide websites. En de invloed van advertenties op de snelheid van surfen wordt ook steeds meer een issue, nu websurfen op je mobieltje gebruikelijk is geworden. Om maar niet te spreken van de hap uit de databundels die advertenties nemen. Een onderzoekje van Enderle Analytics onder 6 populaire internetsites liet eerder dit jaar zien dat tussen de 18 en de 79 procent van de geleverde data advertentiemateriaal was.
'Advertentiemodel is kapot'
Dat is één van de factoren waarom chief marketing officer Tom Malleschitz van de Engelse telecomprovider Three spreekt van een kapot model. Het is volgens hem onacceptabel dat de de persoon waarop een advertentie zich richt daarvoor moet betalen met een hap uit zijn databundel. Daarnaast houdt de huidige wijze van advertenties serveren volgens hem te weinig rekening met de privacy. En ten derde zou je personen op een zo persoonlijk apparaat als een smartphone niet lastig moeten vallen met irrelevante reclame, luidt Three's kritiek.
Om die reden gaat Three op 13 juni advertenties wegfilteren uit het verkeer richting zijn klanten. Die zullen zich daar overigens eerst wel voor op moeten geven. Een telecombedrijf mag immers niet zo maar rommelen met de inhoud van het communicatieverkeer.
Three is overigens naar het zich laat aanzien niet van plan om advertenties permanent te weren van zijn netwerk. Het hoopt met zijn initiatief de discussie binnen de branche over verbetering van het advertentiemodel op scherp te zetten, zegt het.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee