Overslaan en naar de inhoud gaan

Facebook draait bij in geschil met adverteerders

In het debat over online privacy zijn bedrijven als Google en Facebook veelal de gebeten hond, maar als het puntje bij het paaltje komt blijken ook deze magabedrijven maar beperkte speelruimte te hebben. Wie het echt voor het zeggen hebben dat zijn de adverteerders. Dat wordt treffend geïllustreerd door een touwtrekkerij tussen Facebook en een groep adverteerder die dolgraag willen weten vanaf wat voor computer of mobiele telefoon hun advertenties worden bekeken en beklikt.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Spelontwikkelaars

In mei kondigde Facebook aan om de informatieterugkoppeling naar online adverteerders te versoberen. Zo zou de performance van advertenties niet langer worden uitgesplitst naar gebruikerplatform. Voor makers van spelletjes is dergelijke 'device-level reporting' echter van groot belang, omdat het hen helpt in de besluitvorming om hun apps wel of niet te finetunen voor gebruik op de diverse platformen. Andersom waren sommige app- of spelontwikkelaars ook weer verbolgen over bepaalde uitbreidingen in de rapportage, zoals het ramen van de zakelijke waarde per gebruiker. Sommige spelontwikkelaars hadden om die informatie te bemachtigen tijd en aandacht geïnvesteerd in een eigen oplossing, die hen als Facebook z'n plannen doorzet geen voordeel ten opzichte van afwachtender concurrenten meer zal opleveren.

In eerste instantie zouden veranderingen per 1 augustus ingaan, maar ze werden al uitgesteld tot november en zouden volgens de zakenkrant The Wall Street Journal nu dus helemaal ter discussie staan.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in