Facebook veranderde voorwaarden ná emotie-onderzoek
Maandag werd bekend dat bijna 700.000 Facebook-gebruikers zonder hun medeweten zijn betrokken in een psychologisch experiment. Hoewel Facebook zich heeft verontschuldigd over de gang van zaken, blijkt uit speurwerk van Forbes dat Facebook helemaal geen recht had onderzoekers zo'n experiment te laten uitvoeren.
De gebruiksvoorwaarden zijn pas vier maanden nadat het experiment werd afgerond in mei 2012 aangepast zodat gebruikers impliciet toestemming geven voor het deelnemen aan 'onderzoek'. Het is daarbij nog de vraag of gebruikers die de moeite nemen de gebruiksvoorwaarden te lezen, zich bij het lezen van het niet nader gespecificeerde woord 'onderzoek' realiseren dat ze bij psychologische experimenten kunnen worden betrokken.
Facebook zegt niets fout te hebben gedaan
De woordvoerder van Facebook wijst elke juridische aansprakelijkheid van de hand. Volgens het bedrijf doet elk bedrijf onderzoek naar verbetering van de dienstverlening op basis van informatie die klanten verschaffen, of er nu 'onderzoek' in het privacybeleid of algemene voorwaarden staat of niet.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee