Overslaan en naar de inhoud gaan

Google-directeur: 'Facebook is ouderwets'

Google+ is het eigen sociale netwerk van Google en het is dus niet zo vreemd dat de baas van Google+ een analyse van de concurrent ten beste geeft. Bradley Horowitz heeft als 'vice president of product for Google+' een duidelijke mening over Facebook: "Het staat nogal ver van de realiteit. Gebruikers van Facebook worden op onverwachte momenten getrakteerd op advertenties, zonder dat duidelijk is waarom. Ik vergelijk het met de man die met een sandwich-bord door een drukke winkelstraat loopt.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Van hem weet je ook niet waarom hij daar loopt."

Meer naar de echte wereld kijken

Volgens Horowitz zijn gebruikers gebaat bij een omgeving die meer lijkt op de echte wereld. "Met advertenties die een directe link hebben met de onderwerpen waar die gebruiker op dat moment mee bezig is. Facebook heeft geen idee waar zijn gebruikers mee bezig zijn", aldus de baas van Google+.

Gegevens bijeen sprokkelen

Facebook is wel bezig om een beter beeld te krijgen van de wereld waarin de gebruikersleven. De techniek die daarvoor wordt ontwikkeld draagt de naam Friends Mining. Er wordt geput uit de gegevens die de vrienden van een gebruiker op Facebook hebben gezet, om een betere selectie te kunnen maken uit het advertentieaanbod. Mensen krijgen dan advertenties te zien waar ze wel wat aan hebben. Facebook-baas Zuckerberg is positief over de nieuwe plannen, maar Horowitz zet er de kanttekening bij dat "het extreem moeilijk is om een goede zoekmachine te bedenken."

Dat laatste kan kloppen. Een gebruiker van Gmail die een berichtje verstuurt over het Art Deco theater in Reykjavik, kan binnen een half uur advertenties verwachten waarin een cruise naar IJsland wordt aangeprezen. De link lijkt duidelijk, alleen laat het resultaat toch te wensen over.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in