Google onder vuur om privacyschending
Inmiddels heeft Google zijn gebruikers vrijwel verplicht om zich met naam en toenaam bekend te maken, en is het bedrijf nu ongeveer een jaar bezig om de data van een gebruiker van verschillende van zijn diensten samen te voegen tot één gebruikersprofiel.
Verrassing
De baten van dergelijke geïntegreerde profilering liggen voor de hand voor een bedrijf dat 95% van zijn inkomsten (in 2012) uit advertenties haalt. Het inzetten van de gebruiker zelf (met naam en foto) is echter ook voor Google een grote stap voorwaarts. Het bedrijf verzekert zijn gebruikers dat de advertenties alleen getoond zullen worden aan het oorspronkelijke publiek van vrienden of kringen - handig voorbijgaand aan het feit dat sommige diensten (bijvoorbeeld Google+ Local) altijd openbaar zijn. Zo kan iemand zijn grijnzende tronie onverwachts tegenkomen bij een advertentie op een van de meer dan 2 miljoen websites in Googles advertentienetwerk. Google biedt gebruikers de keuze om niet deel te nemen, maar zo'n opt-outmechanisme telt voor de EU niet als toestemming.
Privacyschending
Het verdienmodel van Google staat al jaren op gespannen voet met de privacywetgeving van de EU. Davies vraagt in zijn klacht aan de betreffende autoriteiten om de activiteiten van Google hangende het onderzoek al te verbieden, omdat data die voor het ene doel zijn verzameld (bijvoorbeeld commentaar op Youtube onder een valse naam) nu worden gekoppeld aan de identiteit van gebruikers en ingezet worden voor een ander doel. Dat is volgens EU-privacywaakhond Article 29 verboden.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee