Overslaan en naar de inhoud gaan

Google onder vuur om privacyschending

Het idee van Google is niet heel anders dan dat van Facebook: als een gebruiker positief is over een bedrijf, kan zijn of haar profielfoto bij een advertentie worden gebruikt. Het verschil is, volgens Davies, dat Facebook zich altijd die mogelijkheid heeft voorbehouden, terwijl mensen een Google-account hebben genomen onder heel andere voorwaarden.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Inmiddels heeft Google zijn gebruikers vrijwel verplicht om zich met naam en toenaam bekend te maken, en is het bedrijf nu ongeveer een jaar bezig om de data van een gebruiker van verschillende van zijn diensten samen te voegen tot één gebruikersprofiel.

Verrassing

De baten van dergelijke geïntegreerde profilering liggen voor de hand voor een bedrijf dat 95% van zijn inkomsten (in 2012) uit advertenties haalt. Het inzetten van de gebruiker zelf (met naam en foto) is echter ook voor Google een grote stap voorwaarts. Het bedrijf verzekert zijn gebruikers dat de advertenties alleen getoond zullen worden aan het oorspronkelijke publiek van vrienden of kringen - handig voorbijgaand aan het feit dat sommige diensten (bijvoorbeeld Google+ Local) altijd openbaar zijn. Zo kan iemand zijn grijnzende tronie onverwachts tegenkomen bij een advertentie op een van de meer dan 2 miljoen websites in Googles advertentienetwerk. Google biedt gebruikers de keuze om niet deel te nemen, maar zo'n opt-outmechanisme telt voor de EU niet als toestemming.

Privacyschending

Het verdienmodel van Google staat al jaren op gespannen voet met de privacywetgeving van de EU. Davies vraagt in zijn klacht aan de betreffende autoriteiten om de activiteiten van Google hangende het onderzoek al te verbieden, omdat data die voor het ene doel zijn verzameld (bijvoorbeeld commentaar op Youtube onder een valse naam) nu worden gekoppeld aan de identiteit van gebruikers en ingezet worden voor een ander doel. Dat is volgens EU-privacywaakhond Article 29 verboden.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in