Groei online Black Friday-verkoop neemt af
Winkels kregen 2,8 procent meer bezoekers over de vloer.
De toegenomen concurrentie van met name webwinkels dwong veel winkelbedrijven uit te pakken met grote kortingsacties om klanten naar binnen te lokken. Kenners gaan er dan ook van uit dat de bescheiden omzetgroei niet tot meer winst heeft geleid.
Volgens oprichter Bill Martin van ShopperTrak gaan koopjesjagers goed voorbereid op pad en weten zij vaak van tevoren precies wat zij willen kopen en waar. Winkels slagen er steeds minder in klanten tot meer aankopen te verleiden als zij eenmaal binnen zijn. Een andere trend is dat steeds meer Amerikanen gebruik maken van de mogelijkheid om al op Thanksgiving te gaan winkelen.
Zoals verwacht groeiden de verkopen van webwinkels veel sterker dan die van stenen winkels. Vooral smartphones en tablets werden fors meer verkocht via het internet. Een onderzoek van IBM onder 800 internetwinkels liet een groei van de online omzet uit mobiele apparaten van meer dan 40 procent zien.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee