Overslaan en naar de inhoud gaan

Gros zakelijke sociale netwerken faalt

Het concept is aantrekkelijk: Laat werknemers samenwerken en kennis delen op een manier die ze gewend zijn uit hun privé-communicatie, maar dan in een besloten zakelijk sociaal netwerk. Veel bedrijven hebben het geprobeerd, al dan niet op initiatief van een aantal enthousiaste werknemers. Zo'n 80 procent van de zakelijke sociale netwerken bereikt niet de gedroomde voordelen in de periode tot 2015, voorspelt Gartner.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

De oorzaken liggen in onvoldoende betrokkenheid van de bedrijfsleiding en een te grote aandacht voor technische oplossingen. "Bedrijven zien de snelle groei van sociale netwerken als Facebook en verwachten door wat techniek in te kopen snel hetzelfde te bereiken", constateert Gartner-analist Carol Rozwell.

Ondanks dat deze aanpak niet werkt, nemen de investeringen in zakelijke sociale netwerken fors toe de komende jaren, blijkt uit cijfers van Marketsandmarket die Computerworld aanhaalt. De uitgaven stijgen van 4,77 miljard dollar in 2014 naar 8,14 miljard dollar in 2019.

Microsoft kocht in 2012 het zakelijk sociaal netwerk Yammer om te integreren met zijn kantoorsoftware. Daarnaast zijn er verschillende enterprise social networks (ESN) als Tibbr, Jive, Social Cast en Convo.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in