Overslaan en naar de inhoud gaan

Het opvallendste nieuws volgens Feyo Sickinghe

Eind juni volgend jaar trekt France Telecom de stekker uit Minitel. Je zou denken dat een dienst als Minitel in Frankrijk met de opkomst van internet allang niet meer zou bestaan, maar niets is minder waar. In Frankrijk zag men het belang van online informatiedienstverlening ruim 30 jaar geleden al in. Met een eenvoudige dataverbinding via de telefoon en een gratis en eenvoudig te bedienen terminal werden miljoenen mensen bereikt met nieuws- en weerberichten.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Er was zelfs een chatfunctie; Hyves of Facebook avant la lettre.

De media staan vol met berichten over nieuwe technologieën en diensten die de wereld razendsnel veroveren. Vanuit mijn vak volg ik dagelijks intensief de ontwikkelingen. Er is veel minder aandacht voor de grote groep consumenten die trouw blijft aan traditionele diensten als analoge telefonie en televisie en Minitel in Frankrijk, de zogenaamde inerte consumenten. In marketingtermen ben ik eigenlijk zelf ook een inerte consument. Ik wil graag dat mijn dochters van 11, 13 en 15 jaar niet teveel televisie kijken en heb er bewust voor gekozen om de overvloed aan digitale zenders buitenhuis te houden. Enige tijd geleden werd ik gebeld door de UPC klantenservice met een aantrekkelijk aanbod voor digitale televisie, voor 2 euro extra per maand. ‘Ik zou nog liever méér betalen om minder te krijgen’, zei ik.

Veel mensen zijn gewoon gehecht aan wat ze kennen. Volgens een Intomart GfK-onderzoek uit 2010 maakt 86% van de Nederlanders ouder dan 12 jaar regelmatig gebruik van Teletekst. In Nederland belt bijna de helft van de bevolking nog steeds via een analoge telefoonaansluiting. Daar wordt dan ook nog eens stevig voor betaald. Het vermijden van de alom geprezen keuzevrijheid leidt overigens ook tot minder keuzestress. Heerlijk om niet steeds te moeten beslissen welke informatie wel en niet relevant is.

Kortom, een slim telecom- of kabelbedrijf houdt analoge telefonie en televisie zo lang mogelijk in de lucht en vraagt daar een hoge prijs voor, die mensen graag betalen. Wat je daarmee verdient investeer je in de ontwikkeling van nieuwe diensten die de early adopters graag willen hebben. Totdat het economisch niet meer rendabel is. Bij France Telecom hebben ze dat met Minitel goed begrepen.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in