Het opvallendste nieuws volgens Feyo Sickinghe
Er was zelfs een chatfunctie; Hyves of Facebook avant la lettre.
De media staan vol met berichten over nieuwe technologieën en diensten die de wereld razendsnel veroveren. Vanuit mijn vak volg ik dagelijks intensief de ontwikkelingen. Er is veel minder aandacht voor de grote groep consumenten die trouw blijft aan traditionele diensten als analoge telefonie en televisie en Minitel in Frankrijk, de zogenaamde inerte consumenten. In marketingtermen ben ik eigenlijk zelf ook een inerte consument. Ik wil graag dat mijn dochters van 11, 13 en 15 jaar niet teveel televisie kijken en heb er bewust voor gekozen om de overvloed aan digitale zenders buitenhuis te houden. Enige tijd geleden werd ik gebeld door de UPC klantenservice met een aantrekkelijk aanbod voor digitale televisie, voor 2 euro extra per maand. ‘Ik zou nog liever méér betalen om minder te krijgen’, zei ik.
Veel mensen zijn gewoon gehecht aan wat ze kennen. Volgens een Intomart GfK-onderzoek uit 2010 maakt 86% van de Nederlanders ouder dan 12 jaar regelmatig gebruik van Teletekst. In Nederland belt bijna de helft van de bevolking nog steeds via een analoge telefoonaansluiting. Daar wordt dan ook nog eens stevig voor betaald. Het vermijden van de alom geprezen keuzevrijheid leidt overigens ook tot minder keuzestress. Heerlijk om niet steeds te moeten beslissen welke informatie wel en niet relevant is.
Kortom, een slim telecom- of kabelbedrijf houdt analoge telefonie en televisie zo lang mogelijk in de lucht en vraagt daar een hoge prijs voor, die mensen graag betalen. Wat je daarmee verdient investeer je in de ontwikkeling van nieuwe diensten die de early adopters graag willen hebben. Totdat het economisch niet meer rendabel is. Bij France Telecom hebben ze dat met Minitel goed begrepen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee