Overslaan en naar de inhoud gaan

Het opvallendste nieuws volgens Remko Helms

Voor velen is Internet een belangrijke informatiebron, zo niet de belangrijkste informatiebron. Als je een reis boekt dan kijk je eerst op een recensiesite of de stad de moeite waard is en wat eerdere bezoekers van een bepaald hotel vonden. En menig scholier en student maakt gebruik van Wikipedia om zich in te lezen in een onderwerp.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Crowd

Het mooie van de informatie in deze voorbeelden is dat deze door de 'crowd', met andere woorden de massa, wordt geplaatst en onderhouden. Maar hoe betrouwbaar is deze informatie? Is diegene die de informatie plaatst bijvoorbeeld wel echt deskundig of is hij wel in het hotel geweest waar hij een zeer lovende recensie over schrijft. Veel van deze sites vertrouwen op het zelfreinigende vermogen waarbij de massa zelf mogelijk onjuiste informatie corrigeert of verwijdert.

Betaalde informatie

Het nieuwsbericht dat Wikipedia 381 editors royeert, omdat ze zouden worden betaald om informatie op Wikipedia te zetten, laat weer eens zien dat we hier niet zonder meer vanuit kunnen gaan. Niet alles was de massa produceert is even betrouwbaar ondanks de hoop dat de massa dit zelf corrigeert. En het is niet alleen de informatie op Wikipedia die we af en toe met een korreltje zout moeten nemen. In het verleden werd ik al eens met mijn neus op de feiten gedrukt toen studenten vertelden dat ze voor een bedrijf werkten waar je als garage, hotel of restaurant positieve recensies kan kopen.

Informatie wordt belangrijker

Niet zo gek natuurlijk wanneer je bedenkt dat het belang van deze informatie steeds verder toeneemt. Als onderneming ben je afhankelijk geworden van je vindbaarheid via Internet en positieve reviews helpen bij het krijgen van meer klanten. Om echte recensies van de nepperds te onderscheiden wordt door veel bedrijven gebruik gemaakt van slimme algoritmes op basis van machine learning. Van de week werd echter bekend dat techbedrijven zoals Google en LinkedIn nu ‘echte’ mensen aannemen om content te screenen die door slimme algoritmes wordt beoordeeld.

AI kan niet alles

Deze slimme algoritmes zijn dus ook niet fool proof en blijft het van groot belang om zelf de betrouwbaarheid van online informatie in te kunnen schatten. Een belangrijke vaardigheid die niet voor niks één van de 21st century skills wordt genoemd. Het is dus een goede zaak dat deze skills nu veel aandacht krijgen van scholen en universiteiten.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in