Hyves teruggehaald uit de dood
Warrior-software
De groep maakt gebruik van rekenkracht die door leden en sympathisanten wordt geleverd. Zij doen dat door een Warrior-module te downloaden en deze op hun hardware te laten draaien. Een Warrior is een virtuele machine, die verder geen contact heeft met de data van het systeem, maar alleen gebruik maakt van de resources. In feite vormen alle deelnemers aan een project zo een vrijwillig botnet.
Hyves
Het leeghalen van Hyves, of liever gezegd het afschrapen van de inhoud, heeft een paar weken gekost. Er is gewerkt in fasen, de eerste daarvan had het doel om de gebruikers op te sporen. Fase 2 behelsde het kopiëren van de data om die daarna naar een centrale server te uploaden. Er zijn ongeveer 9 miljoen gebruikersprofielen met inhoud op deze manier gekopieerd.
Discussie
In de Nederlandse archiefwereld is wisselend gereageerd op het initiatief. De reacties liepen uiteen van "prima dat de gegevens op deze manier zijn veiliggesteld" tot "mag dat eigenlijk zo maar?". De laatste redenering heeft betrekking op het eigendom van de gegevens. Zijn de data van de ex-gebruikers van Hyves, of van de exploitant Telegraaf Media Groep (TMG)?
Privacy
Op forumsite Archief 2.0 vraagt Bert de Vries, directeur van het HCO: Historisch Centrum Overijssel (voorheen Rijksarchief in Overijssel), zich af wie nu de privacy van de gegevens gaat bewaken. Wordt dat een taak van het Archive Team? De inhoud van Hyves is gered omdat het gaat om internetcultuur en social media in een nieuwe tijd, altijd interessant voor een reconstructie over 100 jaar! Maar zijn daarvoor de geredde data nodig? De Vries denkt, dat dat net zo goed had kunnen gebeuren door het veiligstellen van het functioneel ontwerp van Hyves.
Overledenen
Sociale media zijn een relatief nieuw fenomeen en het is opgezet vanuit de gedachte dat alles altijd zal blijven bestaan. Dat is dus niet zo. De sociale netwerken kunnen doodgaan, maar ook de gebruikers kunnen overlijden. In dat laatste geval is totaal onduidelijk wat er met de profielen moet gebeuren. Dat lijkt een taak voor de gebruikers zelf, maar uit onderzoek van Nuvema Uitvaartverzekering blijkt dat 88 procent van de gebruikers niets heeft geregeld. Zelfs 65 procent heeft er nooit over nagedacht wat er met hun profiel moet gebeuren na overlijden.
Diverse mogelijkheden
Nuvema Uitvaartverzekering heeft een Social Media Testament ontwikkeld waarmee gemakkelijk kan worden aangeven wat er met de online profielen moet gebeuren na een overlijden. Er zijn diverse mogelijkheden, zoals:
- Profiel geheel verwijderen
- Profiel overdragen aan een derde, bijvoorbeeld familielid
- Profiel fixeren en omzetten in een herdenkingsmonument
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee