Mozilla verdedigt advertenties in Firefox
Mozilla kondigde vorige week een project aan genaamd 'Directory Tiles', de pagina die opent wanneer nieuwe gebruikers voor het eerst Firefox openen. Het browservenster toont dan een negental tegels met verwijzingen waarvan er maximaal drie betaalde content bevatten. Die verdwijnen wanneer de gebruiker voldoende pagina's heeft bekeken om ze te laten verdringen door de frequent bezochte sites die normaal op een nieuw tabblad staan.
Achterdocht bij omzet genereren
Vooral voor recht-in-de-leer-opensourceaanhangers komt dit project als een schok. Ook werknemers en externe programmeurs zijn van nature achterdochtig als het gaat om vermenging van hun software met commerciële activiteiten. "Vrijwel altijd als we het hebben over omzet genereren bij Mozilla worden mensen achterdochtig", zegt Baker. "Dat is waardevol want het versterkt onze verplichtingen ten aanzien van gebruikerservaring en waardecreatie voor onze gebruikers."
Baker benadrukt dat er echt geld nodig is voor het ontwikkelingswerk. Op deze manier kan dit geld worden verkregen zonder dat de reputatie van de organisatie of de privacy van de gebruikers in gevaar komt.
Mozilla wil onafhankelijker van Google worden. De organisatie krijgt nu nog bijna 90 procent van zijn inkomsten uit een deal met Google, die zo'n 300 miljoen dollar per jaar betaalt voor het tonen van zijn zoekmachine in de browser. De overeenkomst met Google loopt in november af.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee