Online-winkels moeten nu Europese conflictbemiddeling bieden
De Alternatieve Geschillenregeling biedt klanten - en trouwens ook winkeliers - een simpele methode om een dispuut te beslechten via een onafhankelijke derde. Een consument met een klacht hoeft alleen een formulier in te vullen op. Die klacht wordt automatisch doorgestuurd naar de leverancier. Die moet dan de consument die zich gedupeerd voelt, één van de aangesloten bemiddelaars suggereren. Als beide partijen het eens zijn over de bemiddelaar, doet die bemiddelaar binnen 90 dagen een bindende uitspraak.
Gedupeerde consumenten hoeven geen gebruik te maken van de regeling; ze mogen ook op andere wijze proberen hun recht te halen. Ook voor winkeliers is deelname niet verplicht, tenzij er in hun land sprake is van een verplichting om een geschillenregeling aan te bieden. Maar het kan natuurlijk wel een goed middel zijn om de reserves bij buitenlandse kopers weg te nemen.
Online-winkeliers zijn wel altijd verplicht om klanten te wijzen op de mogelijkheid van geschillenbemiddeling. Wat impliceert dat ze op hun website een link moeten opnemen naar het Online Dispute Resolution Platform, de website voor geschillenbemiddeling die de Europese Unie op 15 februari aanstaande operationeel maakt. Dat wordt namelijk het kanaal waarlangs klanten hun klacht kunnen indienen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee