Overslaan en naar de inhoud gaan

Rabobank: Winkeliers moeten investeren in IT

De hele retailketen staat zwaar onder druk onder invloed van drie drijvende krachten: Mensen, economie en Technologie, volgens de opstellers van het Rabobank-rapport Disruption? Re-charge! De groei van de populatie neemt snel af en de veroudering slaat toe. Hoewel mobiliteit toeneemt, willen mensen hun eigen vervoer (auto) steeds minder gebruiken voor verkeer in de stad wat leidt tot een afname van winkelbezoek.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Ook de economische vooruitzichten zijn niet best. Volgens de Rabobank moet de retailsector rekenen op een lange periode van op zijn best heel beperkte groei. Het gebruik van technologie krijgt volgens de onderzoekers een steeds grotere rol in het gedrag van consumenten en dus op de winkelbranche.

De ingezette prijzenslag verliezen de offline-winkeliers

Winkeliers in de winkelstraat gaan nu de prijzenslag met het snelgroeiende aanbod van online-winkels hoe dan ook verliezen vanwege de hogere kosten die ze nu eenmaal hebben. Door blindstaren op prijsreductie, helpen zij dat wat de fysieke winkel onderscheidt van de online winkel om zeep: de prettige ervaring in de winkel.

Volgens de onderzoekers moeten de winkeliers investeren in een geïntegreerde beleving online en offline. De kernpunten voor overleving zijn volgens de bank:

  • unieke producten,
  • sterke relatie met de klant, waarbij ook de gegevens over de individuele klant belangrijk zijn.
  • efficiënt retailsysteem, waarin het hele leveringsproces is ondergebracht. Het systeem moet zorgen dat de klant geen last heeft van de grenzen tussen online en offline contact met de winkel en een geïntegreerde shop-ervaring beleeft.

Flexibiliteit en wendbaarheid moeten voor de winkeliers het uitgangspunt zijn bij het opzetten van zo'n systeem zodat zij snel kunnen mee veranderen met de marktomstandigheden en nieuwe ontwikkelingen

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in