Rabobank: Winkeliers moeten investeren in IT
Ook de economische vooruitzichten zijn niet best. Volgens de Rabobank moet de retailsector rekenen op een lange periode van op zijn best heel beperkte groei. Het gebruik van technologie krijgt volgens de onderzoekers een steeds grotere rol in het gedrag van consumenten en dus op de winkelbranche.
De ingezette prijzenslag verliezen de offline-winkeliers
Winkeliers in de winkelstraat gaan nu de prijzenslag met het snelgroeiende aanbod van online-winkels hoe dan ook verliezen vanwege de hogere kosten die ze nu eenmaal hebben. Door blindstaren op prijsreductie, helpen zij dat wat de fysieke winkel onderscheidt van de online winkel om zeep: de prettige ervaring in de winkel.
Volgens de onderzoekers moeten de winkeliers investeren in een geïntegreerde beleving online en offline. De kernpunten voor overleving zijn volgens de bank:
- unieke producten,
- sterke relatie met de klant, waarbij ook de gegevens over de individuele klant belangrijk zijn.
- efficiënt retailsysteem, waarin het hele leveringsproces is ondergebracht. Het systeem moet zorgen dat de klant geen last heeft van de grenzen tussen online en offline contact met de winkel en een geïntegreerde shop-ervaring beleeft.
Flexibiliteit en wendbaarheid moeten voor de winkeliers het uitgangspunt zijn bij het opzetten van zo'n systeem zodat zij snel kunnen mee veranderen met de marktomstandigheden en nieuwe ontwikkelingen
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee