Webwinkels moeten hun gedrag beteren
Naast het aankoopbedrag hebben consumenten, wanneer zij de complete bestelling terugsturen, recht op terugbetaling van de eventuele bezorgkosten. 39 procent de onderzochte webwinkels laat dat echter na, aldus de Consumentenbond.
Ook grote ketens de fout in
Kleinere webwinkels gaan vaak de fout in, komt naar voren uit het onderzoek. Klauterkabouter.nl bijvoorbeeld, deed er liefst 86 dagen over om het geld terug te storten. Maar ook grote ketens verzaken, zoals elektronicaketen redcoon (61 dagen) en kledingwinkel bonprix (57 dagen) waren laat. Koffiegigant Nespresso retourneerde het geld niet, maar zette het verschuldigde bedrag als 'tegoed' op een account, zonder de besteller daarvan op de hoogte te stellen. Na een herinnering van de Consumentenbond werd het geld alsnog overgemaakt. Van Yves Rocher kwam helemaal geen geld retour. Hier was sprake van "een menselijke fout'' werd de Consumentenbond door het bedrijf te kennen gegeven. De volledige lijst onderzochte webwinkels is gepubliceerd op de website van de Consumentenbond.
De Consumentenbond heeft zijn bevindingen gedeeld met de Autoriteit Consument en Markt. De ACM had de secotor al in het vizier, omdat uit eigen onderzoek was gebleken dat webwinkels niet zelden de klanten onjuist informeren.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee