Consumentenbond eist korte opzegtermijn telecom
Vorige maand kondigde Brinkhorst in een brief aan de Tweede Kamer al aan dat hij volgend jaar iets gaat doen aan de huidige praktijk, waarbij aanbieders van telefonie-, internet- en televisiediensten stilzwijgend contracten verlengen met een of zelfs met twee jaar. De Consumentenbond vindt dat Brinkhorst te weinig haast maakt met het aanpakken van deze bedrijven. Verder vindt de bond dat er snel een eind moet komen aan de koppelverkoop van digitale diensten als internet en kabeltelevisie door kabelaars. De prijs van kabeltelevisie in zo'n pakket kan namelijk zonder problemen worden verhoogd. De grote kabelaars hebben hun tarieven volgens de Consumentenbond met 50 procent verhoogd in de afgelopen jaren. De koppelverkoop maakt het vrijwel onmogelijk om tijdens het contractjaar over te stappen naar een andere aanbieder. De Consumentenbond vindt dat "iedere substantiele wijziging -zoals prijsstijging of wijziging van de voorwaarden- betekent dat alle diensten van de kabelaar opgezegd kunnen worden. Ongeacht welke langdurige contracten er nog lopen." Onlangs pleitte de PvdA ook al voor een opzegtermijn van een maand. De grootste oppositiepartij in de Tweede Kamer bereidt een initiatiefwet voor, waarin onder meer staat dat bedrijven een waarschuwing moeten sturen als een opzegtermijn nadert. (anp)