Opta ziet concurrentie in telecom verbeteren
Opta stelt vast dat de traditionele telefoniediensten het moeilijk hebben. Zo daalde KPN’s omzet aan belminuten van consumenten vorig jaar met 20 procent. Voor lokale gesprekken hebben zogenaamde carrier-selectbedrijven als Tele2 hun marktaandeel in 2003 nog iets kunnen uitbreiden tot naar schatting 20-25 procent. Opta voorziet dat nieuwe vormen van telefoneren, onder meer via het internet, in de loop van dit jaar op de markt komen. Het aantal mensen dat de vaste aansluiting wegdoet en alleen nog de mobiele telefoon gebruikt, is vorig jaar gegroeid tot 7 à 8 procent. Er zijn nu 13 miljoen actieve mobiele aansluitingen. T-Mobile haalde vorig jaar het grootste aantal nieuwe klanten binnen. Volgens Opta groeien de marktposities naar elkaar toe en wordt daardoor de concurrentie op de mobiele markt steeds beter. Wel blijft het mobiel versturen van gegevens,waaronder ook plaatjes, achter bij de verwachtingen. Wat tekstberichten (SMS) betreft is er volgens Opta voldoende tariefdifferentiatie. Op de markt voor snel internet bestaat ‘volwaardige concurrentie’ tussen xDSL (1,1 miljoen aansluitingen) en de tv-kabel (1 miljoen aansluitingen). De Opta meent dat geen sprake is van een natuurlijk monopolie. Om de marktwerking nog te bevorderen heeft de toezichthouder kortgeleden verordonneerd dat abonnees veel makkelijker van de ene op de andere DSL-aanbieder moeten kunnen overstappen. (gke)