Priority Telecom optimistisch na mega-verlies
Voor aftrek van belastingen, rentes en afschrijvingen (ebitda) kwam het resultaat uit op 86,6 miljoen euro negatief, vergeleken met een ebitda-verlies van 128,1 miljoen euro in het jaar 2000. De omzet is vorig jaar met 23 procent gestegen tot 167,7 miljoen euro. Volgens topman David Chadwick, die begin dit jaar Chris Rooney opvolgde, was 2001 een "uiterst succesvol jaar met een sterke groei in onze kernactiviteiten". Het bedrijf beperkt zich voortaan tot stedelijke gebieden. De internationale groothandel in telefoondiensten is stopgezet vanwege de sterk afgebrokkelde marges. Als de gestaakte 'wholesale'-activiteiten uit de jaarcijfers worden gehaald, bedroeg het ebitda-verlies 47 miljoen euro, een verbetering van 30 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. De omzet van de kernactiviteiten is met 49 procent toegenomen tot ruim 109 miljoen euro. Priority zegt een sterke financiële positie te hebben. Eind vorig jaar had het bedrijf 147,5 miljoen euro in kas. Het bedrijf heeft een schikking getroffen met twee grote leveranciers voor schulden die verband houden met de gestaakte activiteiten. Door contante betaling van 28,2 miljoen euro zijn verplichtingen ter waarde van 139,6 miljoen euro afgekocht. Priority Telecom levert telefoondiensten aan de zakelijke markt en beschouwt daarbij Nederland, Oostenrijk en Noorwegen als zijn kernmarkten. Daar is het aantal klanten in het vierde kwartaal van 2001 met 8 procent toegenomen tot bijna 7800. De UPC-dochter biedt nu ook Ethernet-diensten aan in Rotterdam en Oost-Nederland. Priority verwacht dit jaar te blijven groeien, ondanks de negatieve gevolgen van de tragere economische groei. Door kostenbeheersing en concentratie op kernactiviteiten zal de winstgevendheid verbeteren. Het bedrijf denkt nog steeds in het tweede halfjaar op ebitda-basis uit de rode cijfers te komen. (gke)