Bing wil zich onderscheiden van Google en Yahoo
Microsoft constateert dat er grote ontevredenheid heerst over de doeltreffendheid van zoekmachines.
De helft van alle resultaten voldoet niet aan de behoeften van de consument, blijkt uit eigen onderzoek. Microsoft zegt voor een andere aanpak te hebben gekozen en noemt Bing liever een ‘decision engine’, een beslissingsondersteunende zoekdienst.
Bing pretendeert meer relevante zoekresultaten te bieden dan de concurrenten en die op een handzamere en tijdbesparende manier te presenteren. Nodeloos doorklikken blijft de gebruiker bespaard, aldus Microsoft, doordat Bing alvast een voorproefje laat zien van gevonden websites wanneer de gebruiker met de muisaanwijzer over de zoekresultaten beweegt. Ook doet Bing op basis van de oorspronkelijke zoekterm(en) voorstellen voor meer specifieke zoekopdrachten.
Een andere manier waarop Bing de gebruiker helpt, is met zijn focus op vier deelterreinen: winkelen, reizen, gezondheid en lokale informatie. Opmerkelijk is bijvoorbeeld de rangorde die Bing aanbrengt in recensies en gebruikersoordelen over producten.
Prijsvergelijkingen en tests van allerlei sites worden in één overzicht gepresenteerd. Op dezelfde manier kan de gebruiker de goedkoopste vluchten en hotels vinden. Bing Health probeert met “intuïtieve zoektechnologie” niet alleen de populairste, maar ook de betrouwbaarste informatie over gezondheidszaken boven water te krijgen.
De eerste reacties op Bing zijn wisselend. Een positief oordeel krijgt de sobere maar overzichtelijke gebruikersinterface. Anderzijds blijkt dat Bing met het laatste nieuws (ver) achterloopt op Google of minder relevante uitkomsten oplevert.
Steven Pemberton, onderzoeker aan het Centrum Wiskunde & Informatica (CWI) in Amsterdam en lid van het World Wide Web Consortium (W3C), is ietwat teleurgesteld over Bing. “Ze proberen Google een beetje na te doen. Het probleem voor Microsoft is dat Google nu de markt in handen heeft. Microsoft zal iets extra’s moeten bieden, maar Bing is niet bijzonder genoeg om over te stappen. Bing biedt niets waarvan mensen zullen zeggen: wat handig!”, meent Pemberton.
In tegenstelling tot wat Microsoft beweert is Bing volgens Pemberton nauwelijks vernieuwend. Hij noemt enkele andere zoekmachines die wel een originele aanpak bieden. Een daarvan, Links2go, bestaat ‘helaas’ niet meer, althans niet als zoekmachine. Pemberton: “Zoals Google het aantal inkomende links telt, zo groepeerde Links2go de resultaten in clusters over een bepaald topic. Ik was bijvoorbeeld op zoek naar de Italiaanse spoorwegen maar wist niet meer hoe die heetten. Door als zoekterm ‘NS’ in te toetsen, kreeg ik een overzicht van Europese spoorwegen, waaronder die in Italië.”
Andere zoekmachines die Pemberton innovatiever vindt dan Bing zijn onder andere Clusty.com, dat resultaten in de kantlijn eveneens rangschikt op thema, en de op het vinden van personen gerichte search engine Spock.com.
Forrester Research vindt Bing een grote verbetering vergeleken met voorganger Live.com. Meer dan de concurrenten houdt Microsoft rekening met de manier waarop gebruikers zoeken en wordt irrelevante informatie weggefilterd.
Forrester-analiste Shar Vanboskirk: “Bing concentreert zich op het geven van antwoorden in plaats van op webpagina’s. Bing is ontwikkeld om consumenten te helpen beslissingen te nemen, niet louter om inhoudelijke informatie te catalogiseren.” Forrester verwacht dat Bing klanten van Yahoo zal afsnoepen maar niet van Google, dat door iedereen “uit gewoonte” wordt gebruikt.