Overslaan en naar de inhoud gaan

De definitie van GovTech

Bij GovTech denken de meesten onder ons direct aan startups die slimme digitale oplossingen op de plank hebben voor een maatschappelijk probleem. Maar het is breder dan dat, betoogt hoogleraar GovTech Nitesh Bharosa. “Govtech gaat primair over de vraag wat de overheid in de publieke sector doet op het gebied van digitalisering en wat de markt doet. En daar kun je vanuit macro-, meso- en microperspectief naar kijken.”

Nitesh Barosa

Op de site van Digicampus staat: ‘GovTech verwijst naar socio-technische oplossingen voor digitale interacties in de publieke sector.’ Dat is de wetenschappelijke definitie, legt Bharosa uit. “Een onderzoeker of techneut begrijpt dan meteen dat het om juridische voorwaarden, afspraken en standaarden achter bijvoorbeeld een app gaat.” Met bestuurders moet je GovTech volgens hem op een niveau hoger benaderen, dan gaat het over de verdeling van verantwoordelijkheden tussen overheid en markt.

Drie perspectieven

“Vanuit macroperspectief perspectief gaat het bij GovTech om de grote ingrepen die Europa wil doen in een digitale wereld, waar Big Tech domineert en publieke organisaties grip proberen te krijgen op toekomstige ontwikkelingen,” zegt hij. “Je zou GovTech kunnen definiëren als een digitale transitie die we als maatschappij doormaken, vergelijkbaar met de energietransitie en de klimaattransitie. Dit zijn heel complexe processen en ze kosten veel geld. En we hebben nog niet de structuren en de instituties die die transitie goed kunnen begeleiden.”

Op mesoniveau gaat vooral over het landelijke verdelingsvraagstuk tussen markt en overheid. Waar gaat het naar toe en waar wil je als overheid grip op houden? Op welke onderdelen van de architectuur? En welke voorzieningen moet je zelf (laten) ontwikkelen omdat er voor de markt gewoon geen positieve businesscase in zit? De hoogleraar GovTech begrijpt wel welke afwegingen SIDN begin februari maakte bij hun besluit om hun IT-infrastructuur onder te brengen bij Amazon Web Services. “Bestuurders en politici die zich daar druk over maken moeten zich eigenlijk de vraag stellen wat er mist in de Nederlandse of Europese markt waardoor zij voor Amazon moesten kiezen. Hadden ze vanuit publiek belang niet harder moeten trekken aan alternatieven? Zo scherp moet die discussie gevoerd worden.”

Event: Leadership in Digital, 28 maart

Digitale tijden vereisen digitale leiders en die kunnen vanuit verschillende uitgangsposities komen. CIO’s, CTO’s en andere C-level leiders in de digitale wereld krijgen stevige eisen, grote druk en flinke verantwoordelijkheden. Wat zij nodig hebben om succesvol te zijn, wordt belicht op het event Leadership in Digital, op 28 maart 2025 in Capital C (Amsterdam). Leiderschap heeft vele kanten, waar verschillend gedrag bij hoort. Kom je ontwikkelen, ontpoppen en verstevigen als digitaal leider: meld je aan.

Pas op microniveau gaat het om apps, algoritmen, infrastructuren, datastandaarden en afspraken die nodig zijn om de ontwikkeling van slimme ideeën en prototypes naar werkende oplossingen te brengen. Hier komen de ethische en publieke waarden vraagstukken boven water, waarbij randvoorwaarden nodig zijn om waarden als keuzevrijheid, privacy, regie (grip van burgers) en transparantie te borgen, benadrukt Bharosa.

Goede randvoorwaarden voor startups en scaleups nodig

Het zijn vooral startups en IT-kleine dienstverleners die innovatieve digitale oplossingen bieden voor maatschappelijke vraagstukken. Bharosa: “Grote partijen hebben vaak al een gevestigd dienstverleningsconcept, een businessmodel waar één zo lang mogelijk wordt uitgemolken. Innovatieve alternatieven werken hierop kannibaliserend, dat gaan ze dus niet stimuleren.”

Startups en scale-ups willen juist de markt betreden of nieuwe markten creëren. Hij constateert wel een belangrijk probleem. “Veel publieke organisaties zijn onvoldoende geëquipeerd om marktscheppend met startups en scale-ups samen te werken, noch in de aanbestedingsroute, noch in de meer strategische verdeling van markt en overheid.”

Hij ziet het regelmatig misgaan. “Heel ad hoc krijgt een startup nog wel eens een aanbod om te komen praten bij een departement. Maar dan verzandt het initiatief regelmatig in de discussie wie de eigenaar zou moeten zijn van het vraagstuk. Hoort dit vraagstuk nou bij Sociale Zaken of bij BZK? ” Daarmee ontwijken ze de verantwoordelijkheid om de benodigde randvoorwaarden te scheppen (denk bijvoorbeeld aan dataspecificaties of toegang tot data uit publieke registers). En daar is de startup of scale-up de dupe van. “Je kunt niet van hen verwachten dat zij de vraagarticulatie en standaardisatie voor de overheid doen, om vervolgens een businesscase op te zetten die tot een passende sourcingsaanpak kan leiden. Daar hebben startups en scale-ups simpelweg de mensen niet voor.”

Investeringsonzekerheid

Welke ruimte is er voor de markt? Doordat de overheid geen strategische keuzes maakt voor de toekomst hebben innovatieve bedrijven te maken met investeringsonzekerheid. “Ik voorzie dat diverse GovTech-initiatieven financieel gaan sneuvelen na mooie demo’s en experimenten. Banken of private investeerders staan bepaald niet voor hen in de rij, vooral als onduidelijk blijft of de overheid een concurrent is in plaats van een kadersteller. En dan kom je over een paar jaar weer in zo’n situatie als we bij SDIN zagen.”

Strategisch thema

Hoe overheden hun publieke taken uitvoeren, welke rol technologie daarin speelt en wie de technologie ontwikkelt, is een strategische thema. Maak GovTech dus tot een strategische thema voor je organisatie, stelt Bharosa.

Hij verwondert zich erover dat ministeries nog geen duidelijke GovTech coördinator hebben. “Ik vroeg bij EZK wie hun GovTech-verantwoordelijke was. Ze wisten het niet. Ze hadden nog geen GovTech-visie of -strategie.”

Ambtenaren krijgen vaak de tijd ook niet om het thema GovTech serieus neer te zetten, ziet hij. Toch leeft wel het besef dat ze er iets mee moeten.” DigiCampus fungeert hierbij als neutrale plek buiten de muren van de overheid. Hier werken experts vanuit de overheid, het bedrijfsleven en wetenschap samen. “Tegelijkertijd, en dat is een van mijn leerpunten bij DigiCampus, is het een grote opgave om bestuurders voldoende te laten meekijken. Ik denk dat velen GovTech nog op een microniveau definiëren, terwijl het op de Europese agenda al op een macroniveau zit.”

Dit artikel verscheen eerder in iBestuur.

Magazine AG Connect
Dit artikel verscheen ook in AG Connect editie 3 2024. Wil je het blad ook ontvangen? Bekijk dan onze abonnementen.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee
RH
Ron Heinen 29 juli 2024

Een voorbeeld van het verdelingsvraagstuk tussen markt en overheid is te vinden op https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2024Z00566&did=2024D01346 Een overheid welke deze data en functies uitbesteed aan de markt geeft weinig kaas gegeten van GovTech.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in