‘Dicht bij de business blijven’
foto: de beeldredaktieCordys, opgericht door Jan Baan, is volgens Gartner de meest visionaire in zijn soort (leveranciers van Integrated Services Environments, ISE’s, oftewel ontwikkelomgevingen voor ‘composite applications’).
Maar de ‘ability to execute’ is nog niet bepaald die van Oracle, IBM of BEA, signaleert de analistenorganisatie eveneens. Loek van den Boog hoopt dat te veranderen. “Als je klein bent zetten ze je gewoon niet zo hoog. Dat vind ik niet zo erg.” Van den Boog denkt dat de uitdaging bij Cordys vooral aan de commerciële kant zit. “Aan het product is al zoveel gesleuteld; Cordys is niet over een nacht ijs gegaan. Ik zie geen zwakke plekken waar we nog veel aan moeten doen. De stappen voor Cordys liggen nu eigenlijk meer aan de operationele kant.”
Is het vanuit zo’n adviserende rol als bij General Atlantic niet een grote overstap naar het CEO-schap bij Cordys?
“In de tien jaar bij General Atlantic ben ik natuurlijk wel heel dicht bij de business aangeschoven en eigenlijk was dat het concept. Lekker met de CEO en met het management aan de gang gaan. Die combinatie was ontzettend leuk. In Nederland is de afstand van een raad van commissarissen wat groter, maar als je lekker met het managemantteam aan de gang kunt dan is het leuk. Midden jaren negentig was dat heel erg in opkomst, met ‘smart money’, ‘value-add investors’ et cetera. Daar heeft General Atlantic ook veel inhoud aan gegeven en ik was daar een determinant van. Ik ben ook nog 3 jaar interim CEO geweest bij Meta4 in Madrid. Ik heb het gewoon nodig mijn handen vuil te kunnen maken, maar de laatste jaren ging dat bij Atlantic gewoon niet meer; met die boards is het toch een ander verhaal geworden. Het gaat heel erg over compliance. Door de corporate governance komen die boards natuurlijk heel sterk in een meer toezichthoudende rol. Zeker als je te maken hebt met Sarbanes-Oxley moet je ver van de business blijven. Dat is precies het tegenovergestelde van mijn persoonlijke doelstelling.”
Is de speelruimte van durfkapitaalverstrekkers daardoor minder geworden?
“Dat vind ik wel, ja, en daarom is mijn relatie met General Atlantic ook veranderd. Dat model werkt gewoon niet zo goed meer.”
Komt er door die nadruk op compliance minder venture-geld beschikbaar?
“Misschien, maar ze vinden er wel een andere modus voor, bijvoorbeeld met meer professional board members, mensen die het leuk vinden om dat te doen. Maar die operations-kant die heb ik zelf wel nodig. Dus dat ik bij Cordys zit is een logisch vervolg. Cordys was een van de bedrijven waar ik in de loop der jaren strategisch advies heb gegeven en daar is de stap naar CEO uit voortgekomen.”
En bevalt het?
“Zeker. Dit is gewoon een hele belangrijke verandering in de IT-industrie. Na de opkomst van ERP is dit naar mijn idee absoluut de volgende stap in het met IT mogelijk maken van slagvaardig zakendoen. Het gat tussen IT en business is groot geworden in de loop der tijd en daarom is deze ontwikkeling zo belangrijk. Marktveranderingen gaan tegenwoordig sneller, de concurrentieverhoudingen veranderen sneller en er is meer regelgeving. Terwijl IT steeds complexer en meer spaghetti is geworden. De veranderbaarheid van die systemen, laat staan dat je vanúit die systemen de veranderingen kan stimuleren, dat was gewoon niet aan de orde. Dus dat gat werd groter. Ik denk dat juist dit segment van technologie dat pijnpunt oplost. En het staat bovenaan de agenda van de CIO’s, heb ik inmiddels gemerkt.”
De software van Cordys is een SOA-hulpmiddel bij uitstek. Over SOA is iedereen het wel eens, maar het heeft nogal een hoog hype-gehalte. Is het niet moeilijk geworden je nog als pure SOA-leverancier te profileren, zoals Cordys doet?
“Er zijn inderdaad heel veel infrastructuurspelers; Gartner heeft me gezegd dat er wel 160 zijn en als ik er 20 van ken is dat veel. Maar de kracht van Cordys is dat het op drie niveaus werkt, het integratieniveau en daarboven Business Process Management – dat is trouwens het minst veranderde buzzword. Én voor de user interface hebben we technologie. De meeste SOA-bedrijven zitten in een deel ervan en er zijn er maar weinig die het hele spectrum bieden. Het onderscheid komt dus vooral daardoor. En een enterprise service bus moet echt technologie-agnostisch zijn – volkomen open. Ook dat is bij ons een enorme differentiator. Klanten moeten vooral flink tegen de banden schoppen. Veel concurrenten zitten nu in het proof-of-concept-stadium en die moeten het nog maar laten zien aan klanten. Maar het is inderdaad een buzzword-industrie. Nu gaan we veel beter zien wat er precies mogelijk is met de technologie en dat is een van de dingen die ik als mijn persoonlijke taken zie.”
Twee jaar geleden was zo ongeveer de introductie van het Cordys-product, met de boodschap dat het overal toepasbaar was. Is er nu een specifieker beeld van de markten waarvoor Cordys een goede oplossing is?
“Ja. Jan Baan denkt heel erg vanuit de technologie en die is ook heel generiek. Maar je moet wel duidelijk maken in welke omgevingen dit nou met name tot zijn recht komt. En dat is juist daar waar veel bedrijfsveranderingen zijn. Je wilt gebruik maken van bedrijfslogica die er al is in SAP of wat dan ook, maar hoe zet je die steeds snel opnieuw in? Dus we kijken naar bedrijven waar die veranderingsgraad heel hoog is, waar IT een heel grote component is en waar is de heterogeniteit heel groot is. Bij banken en verzekeraars, daar speelt het absoluut.Maar alle Global 2000-bedrijven hebben dat eigenlijk dat probleem wel. En meer in verticale termen denken we aan de utility-sector en de telecombedrijven. Bij kleinere bedrijven speelt dit vaak wat minder; zeker in manufacturing gaat het toch vooral om een efficiënt productieproces en niet zozeer om de informatiefabriek, zoals bij banken en verzekeringen. De ‘sweet spot’ is dus een bepaald deel van de markt en met name bij de grotere bedrijven.”
CIO’s zien vooralsnog vaak geen businesscase voor een SOA-omslag.
“Er is vaak het misverstand dat je er dingen voor bij de vuilnisbak zou moeten zetten. En het is aan Cordys om te laten zien wanneer je wel een SOA nodig hebt. Bij Bouwfonds was het bijvoorbeeld gewoon een business-beslissing en niet een IT-beslissing. Het gaat om flexibiliteit en het beschermen van investeringen.”
Een van de beloften van dit soort systemen is dat mensen die relatief nauwelijks zijn ingevoerd in programmeerwerk zelf applicaties in elkaar kunnen zetten. Komt dat met Cordys al dichterbij?
“Ik vind dat soort dingen wel belangrijk, maar ik ga het ook niet zelf zitten doen. We hebben Chinese business-studenten na een week van training een applicatie laten bouwen met Cordys. Dat is gewoon ontzettend spannend. De twee dingen die ik echt belangrijk vind is dat het systeem dénkt vanuit de bedrijfsprocessen. Of het zo makkelijk te gebruiken is vind ik persoonlijk niet zo belangrijk als business manager, wél of ik als business manager met de IT-afdeling een dialoog kan hebben over wat ik nou wíl. De Chinezen hebben het geschematiseerde onderhoud bij de Chinese spoorwegen laten samenvallen met het spoorboekje, terwijl dat voorheen volledig gescheiden processen waren. Dat scheelt veel geld.”
Hoe staat het cijfermatig met het bedrijf? Is een beursgang een optie?
“Voor een beursgang zijn er geen plannen, maar het zou wel een logisch moment zijn in een gezonde ontwikkeling. We maken momenteel een gezonde groei door, en qua mensen is het al best groot; 550 medewerkers is natuurlijk niet niks. Maar we zitten nog in de aanloopverliezen; de kosten gaan voor de baat uit. Als je goed naar je klanten luistert merk je dat ze de budgetten nú toewijzen, niet later. En die beslissingen verschuiven van IT naar de business.”