Overslaan en naar de inhoud gaan

IT en business nog steeds niet op één lijn

IT-doelstellingen zijn nog steeds onvoldoende op de bedrijfsdoelstellingen gebaseerd en andersom geldt dat de business onvoldoende oog heeft voor de mogelijkheden die IT biedt. In het verlengde van die vaststelling constateren de onderzoekers dat de communicatie tussen beide disciplines bij veel bedrijven te wensen over laat.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Een en ander blijkt uit het rapport ‘ICT in bedrijf’ van KZA dat afgelopen woensdag in Zeist werd gepresenteerd. Belangrijk aspect van het onderzoek is dat zowel de IT-kant als de business dezelfde vragen werden voorgelegd. Dat maakt het verschil in perceptie over het belang van IT ondubbelzinnig duidelijk. En verschil is er. Zo vindt 60 procent van de IT managers dat zij vooral kennis van de business moet hebben, terwijl de collega’s van de business in meerderheid vinden dat de IT-manager/CIO vooral kennis van IT moet hebben. Ook het hoger management lijkt niet veel waarde aan de input van de eigen IT te hechten. Slechts 47 procent van de IT-managers en 50 procent van de business managers geeft aan dat de IT betrokken wordt bij het opstellen van bedrijfsbrede plannen en strategiebepaling.Dit verschil in opvatting over het belang van IT heeft uiteraard diverse oorzaken, maar in z’n algemeenheid geldt dat IT en business te weinig ‘met elkaar optrekken’. Volgens Lex Dekker, directeur van KZA, en veelvuldig betrokken bij het ‘weer op de rails krijgen’ van vastgelopen IT projecten, is er gebrek aan wederzijds vertrouwen en begrip. Zijn ervaring is dat men vanuit de business-kant onvoldoende oog heeft voor de complexiteit van IT. “Men wil niet horen dat systemen te oud zijn om bepaalde zaken te realiseren. Andersom geldt dat de IT-kant vaak niet snapt hoe de ‘business’ werkt. Pleidooien vanuit de IT om pas op de plaats te maken en ‘eerst orde op zaken te stellen’, stroken vaak niet met de urgentie die marktontwikkelingen of wetgeving dicteren.”Toch blijft de vraag hoe het komt dat we kennelijk niet in staat zijn IT beter in te zetten. Volgens Wim van Uden, directeur bij Sogeti, ligt de oorzaak op het grensvlak van willen en kunnen. En dat ligt volgens hem zeker niet op het uitvoerende niveau. “Daarover wordt in diverse onderzoeken bijna nooit negatief gesproken.”Dus moet er volgens Van Uden een stapje hoger worden gekeken. “Dat doet kennelijk pijn, want dat wordt tot op heden niet of onvoldoende gedaan. Het probleem moet worden gevonden én opgelost bij het management of de leidinggevenden die de IT-professionals aansturen. Dit staat trouwens letterlijk in dezelfde eerder genoemde onderzoeken. Iedere keer komt helder naar voren dat het grootste falen wordt veroorzaakt door het ontbreken van de juiste informatie, het onvoldoende afstemmen van (on)mogelijkheden en het niet inspelen op de veranderende actualiteit.” Volgens Van Uden laten zijn veel managers in het dagelijkse leven druk bezig met het voorkomen van risico’s die ze persoonlijk lopen bij innovatie en verandering. “Dit uit zich in de ellenlange programmabeschrijvingen waarin grotendeels staat waarom het vooral niet hun schuld is als het misgaat en vervolgens is er ook niemand die het lef heeft om dit aan te tonen. De enkeling die wel zijn mond hierover open doet ligt er direct uit, want de vinger op de zere plek leggen is uit den boze.”Ton Ketelaars, directeur van Heliview, zit voor een belangrijk deel op dezelfde lijn. Volgens hem moeten initiatieven voor verbeteringen in de afstemming van business en IT van de businesskant komen. “Daar ontbreekt het aan procesmatig denken. Als de business niet in staat is om bedrijfsprocessen kritisch tegen het licht te houden en te optimaliseren, wat ik vrijwel overal tegenkom, kan IT ook niet veel uitrichten.”Toch is het niet overal kommer en kwel tussen IT en business. Er zijn bedrijven waar IT en business bijna een twee-eenheid vormen en onderlinge afstemming prima is. Hoewel er geen universeel ‘recept’ bestaat om deze symbiose te realiseren lijkt nauw contact tussen IT en werkvoer de basis voor een vruchtbare samenwerking te zijn. Uit bijgaande artikelen over de gang van zaken bij hypotheekbank GMCA en Nayak Aircraft Services, blijkt dat de IT’ers dagelijks op de werkvloer lopen en direct aanspreekbaar zijn. Dat komt het onderling begrip en afstemming hoe dan ook ten goede. “Wij zijn erg blij met hem”,zegt een medewerker van Nayak over IT officer Bluemink. Zo’n waardering krijgen IT’ers in de praktijk zelden.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in