Overslaan en naar de inhoud gaan

KPN verliest aandeel in mobiele markt

KPN heeft in het eerste kwartaal van dit jaar zijn aandeel op de krimpende mobiele markt zien afnemen. Toch behield de telecomprovider de koppositie, voor nummer twee Vodafone en nummer drie T-Mobile en Tele2 Nederland, die sinds kort samen optrekken. Alledrie de mobiele operators zagen hun omzet krimpen.
KPN Rotterdam
© KPN
KPN

KPN heeft wel als enige marktaandeel verloren. Dit komt naar voren uit het nieuwste kwartaalrapport Dutch Mobile Operators van marktonderzoeker Telecompaper. Voor alle providers met een eigen netwerk gold dat de omzet in de eerste maanden van het jaar daalde. De totale markt voor mobiele diensten daalde in Nederland in het eerste kwartaal van 2019 met 2,5 procent, vergeleken met Q1 2018. In vergelijking met het vierde kwartaal van 2018 bedroeg de omzetdaling 5,4 procent. Onder meer de stevige concurrentie en regeldruk zitten de opbrengsten dwars.

Aanbieders onder druk

KPN zag de mobiele opbrengsten in de eerste maanden van 2019 met 3,4 procent dalen. Het kreeg daarmee de grootste klap, qua percentages. De voornaamste oorzaak was aanhoudende druk in de zakelijke markt, meldt Telecompaper. Deze omzetdaling zorgde ervoor dat het marktaandeel van KPN terugliep naar 40,1 procent. Concurrent Vodafone zag zijn omzet met 1,3 procent dalen en heeft 31,1 procent van de markt in handen.

De combinatie van T-Mobile en Tele2 is goed voor 28,8 procent van de markt. De opbrengsten van de gecombineerde telco (die sinds januari 2019 Tele2 meetelt in de cijfers) daalden in de meetperiode met 2,4 procent. Dit komt onder andere door een geringere wholesale-omzet.De onderzoekers verwachten dit jaar een krimp van de omzet in de mobiele markt met ongeveer 2 tot 3 procent tot circa 3,8 miljard euro.

Aanhoudende krimp verwacht

Telecompaper stelt zijn verwachting voor de komende vijf jaar bij op basis van de resultaten uit het voorgaande kwartaal en de huidige marktinvloeden. De marktonderzoeker verwacht nu dat de mobiele markt in Nederland dit jaar met ongeveer 2 tot 3 procent zal krimpen in omzet naar ongeveer 3,8 miljard euro. Verder voorziet het onderzoeksbureau dat in de periode 2018-2023 de markt licht zal blijven krimpen.

Dat levert een negatief gemiddelde jaarlijkse groei (CAGR) op van 1,6 procent, naar een omzet van rond de 3,6 miljard euro in 2023. Deze voorspelling is gebaseerd op de verwachting dat de impact van regulering minder wordt en dat mensen zullen blijven migreren naar steeds grotere databundels. Concurrentie en prijsdruk zullen echter niet afnemen.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in