‘Silicon Valley binnen vier jaar van troon gestoten’
Het nieuwe Silicon Valley ligt in China of India
Vooral bestuurders van de bedrijven in Azië en de Stille Zuidzee voorzien het einde van Silicon Valley als centrum van technologische vernieuwing. Bijna de helft van de bestuurders verwacht dat het centrum naar China zal verhuizen en zo’n 35 procent ziet in India het nieuwe centrum voor technologische innovatie.
Cloud zorgt voor grootste verandering
De onderzochte bestuurders verwachten dat de cloud de komende jaren voor de grootste veranderingen gaat zorgen als het om technologische innovatie gaat, zowel bij consumenten als bedrijven. Ruim de helft gaat ervan uit dat clouddiensten, zoals IaaS, Saas en Paas, de grootste veranderingen op het gebied van de consumententechnologie teweeg zullen brengen en ook binnen de bedrijven zullen zorgen voor ingrijpende veranderingen. Vooral Software as a Service (SaaS) zal volgens het onderzoek zijn invloed laten gelden op consument en bedrijven. Zo’n 30 procent verwacht hiervan de komende drie jaar de grootste veranderingen voor de consument, 21 procent voorziet de grootste invloed op de bedrijfsvoering van ondernemingen.
Impact het grootst in China
Vooral in China is de verwacht impact van de cloud groot. Ruim 80 procent van de bestuurders ziet de cloud als de eerstvolgende ‘must-have’ voor consumenten, ruim 70procent ziet de cloud als de ontwikkeling die de grootste invloed zal hebben op bedrijven.
China kent volgens Van den Biggelaar op dit moment vijf steden waar pilots met de cloud worden gehouden: Beijing, Shanghai, Shenzhen, Wuxi en Hangzhou. “Daar worden met steun van de overheid op grote schaal clouddiensten aangeboden. De cloud is alom aanwezig in China en veel inwoners realiseren zich nauwelijks hoe vaak ze er gebruik van maken voor bijvoorbeeld e-mail verkeer, mobiele apps en social networking. De Chinese overheid is van plan nog eens 154 miljard dollar te investeren om het gebruik van de cloud de komende jaren verder te stimuleren.”
Google, Facebook en Amazon belangrijke aanjagers
Verder verwachten de bestuurders dat de opkomst van de mobiele communicatie voor ingrijpende veranderingen gaat zorgen. “De razendsnelle opkomst van het digitale winkelen zorgt ervoor dat consumenten steeds vaker aankopen doen met hun mobiele apparaat in plaats van hun computer”, zegt Stephen van den Biggelaar, segmentleider Technologie bij KPMG. Bedrijven als Google, Facebook en Amazon worden door de bestuurders als de belangrijkste aanjagers gezien voor dit veranderende consumentengedrag.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee