Tech-industrie wordt bedreigd door coronagolf China
Ziekte, isolatie, uitval en zelfs werkweigering of ontslag nemen door arbeiders dreigt de levering van tech aan landen wereldwijd te verstoren. Apple heeft dit de afgelopen weken al gemerkt. Grote en aanhoudende corona-onrust bij de grootste iPhone-productiefaciliteit in China van toeleverancier Foxconn heeft voor iPhone-problemen wereldwijd gezorgd. Fabriekswerknemers zijn ziek geworden, maar ook gaan protesteren en opstappen vanwege slechte isolatie- en arbeidsomstandigheden in de megafabriek.
Wachttijden voor klanten
Productiegigant Foxconn heeft in reactie bonussen en beterschap beloofd, maar ook een deel van zijn iPhone-productie verplaatst naar andere fabrieken in China, meldt The Financial Times. Daarnaast werkt Apple met toeleveranciers van componenten om de huidige, opgelopen wachttijden voor zijn smartphones aan te pakken. Volgens onderzoek van de Zwitserse bank UBS moeten sommige iPhone-bestellers wel 23 dagen wachten op hun toestellen. Dat is wel lager dan de 38 dagen die UBS eind november zag.
De Chinese overheid heeft recent besloten om zijn zero-COVID beleid te schrappen, waardoor nu een groter risico voor de langere termijn dreigt. Namelijk massale uitval van benodigde werknemers voor uiteenlopende industrieën, producten en logistiek daarvoor. Supplychainexperts stellen tegenover The Financial Times dat fabrieken, pakhuizen, distributiecentra, vervoerders, havens en meer last gaan krijgen van de gevolgen van de oplopende corona-infecties in China.
Afhankelijkheid van China
De focus voor de impact hiervan ligt nu op Apple, omdat die Amerikaanse techleverancier in grote mate afhankelijk is van China. Maar dat geldt in wezen voor veel meer Westerse bedrijven en hun ICT-hardware, naast nog andere non-techproducten die veelal in het communistische land worden gefabriceerd en geassembleerd.
Via ICT-leveranciers kunnen ook techgebruikende bedrijven, organisaties en overheden weer last krijgen van verstoringen in de toeleveringsketen. Dit is bij het uitbreken van de coronapandemie begin 2020 ook al opgetreden en heeft toen nog lang nageijld. Daarbij hadden bijvoorbeeld cloudaanbieders te kampen met capaciteitsproblemen voor hun klanten. Afgelopen zomer heeft de oorlog in Oekraïne ook nog bijgedragen aan 'cloudkrapte'.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee