Overslaan en naar de inhoud gaan

Van Schiphol naar Lelystad: van masterplan naar deltaplan

Het debat rond de uitbreiding van Schiphol naar Lelystad wordt op een typisch oer-Hollandse wijze gevoerd. Voorzichtig wordt vanuit allerlei belangengroepen naar draagvlak en haalbaarheid gekeken. Net als bij het maken van een puzzel komt men gezamenlijk tot een voorlopig plaatje.
© CCO / Pixabay
CCO / Pixabay

Hiervan weet eenieder dat het geen eindplaatje is, maar een die voldoende draagvlak creëert om ergens aan te beginnen wat de jaren erop groter en groter wordt totdat het de werkelijke fysieke, milieu- en veiligheidsgrenzen heeft bereikt.

Naast de uitbreiding van Schiphol naar Lelystad zijn inmiddels ook initiatieven opgestart voor het aanleggen van een testtraject voor de hyperloop bij Lelystad. Een initiatief dat mooi aansluit op de uitbreiding van vliegveld Lelystad, en dat een overstap van een vliegtuig dat op Schiphol landt naar een die van Lelystad vertrekt makkelijk maakt door de reistijd tussen deze twee plekken mogelijk al vanaf 2021 te beperken tot circa 6 minuten. Dat is goed nieuws voor de huizenbezitters in Lelystad die bekend zijn met de bloei van Amsterdam-Noord nu de metro daar alsnog dreigt te arriveren.

Minder blij zullen de inwoners van Lelystad zijn met de groei van het aantal vliegbewegingen. Die verloopt rap en zit voor Schiphol nu al in de buurt van 500.000 per jaar. Schiphol is, inmiddels op zeer dure grond, behoorlijk uit zijn jasje aan het groeien, dus kan de vraag worden gesteld of te zijner tijd een volledige herallocatie richting Lelystad niet logischer is dan een gedeeltelijke waar nu in wordt voorzien.

Hoe dan ook, ongeacht hoe deze bewegingen zich de komende decennia gaan ontwikkelen: een hyperloop, meer autowegen, bruggen, tunnels en drones voor regionaal passagiersvervoer zijn een voor een vereist om deze transitie in goede banen te leiden. Dit alles vergt een masterplan voor de komende jaren ter grootte van een deltaplan. Naast de majeure ontwikkelingen in de omgeving tussen Schiphol en Lelystad zullen ook gebieden richting Zwolle een significante boost beleven. 

Voldoende kansen dus voor het bedrijfsleven op dit dossier de komende jaren. Dit geldt ook voor de IT-sector, die de eindjes aan elkaar zal moeten knopen om alle bewegingen soepel te laten verlopen. En een mooi maar niet onbekend dossier voor Cora van Nieuwenhuizen, de nieuwe minister van Infrastructuur en Waterstaat, die in het verleden als lid Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant al belast was met onder meer mobiliteit, infrastructuur en de luchthaven van Eindhoven.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in