Outsourcen is risicovol, waarschuwt Indiase bank
Deze Indiase bank stipt in die verklaring diverse zaken aan, waaronder bijvoorbeeld noodleningen voor gezondheidszorg. Maar het is vooral de boodschap over de risico's van IT-outsourcing voor outsourcingsland India wat The Register opvalt. Financiële bedrijven kunnen door middel van outsourcing op gemakkelijkere manier toegang krijgen tot nieuwere technologie, stelt RBI. Maar er is een keerzijde.
Afhankelijkheid
Overeenkomsten voor het uitbesteden - al dan niet in andere landen - van IT-werk kunnen outsourcende bedrijven ook problemen bezorgen. RBI spreekt van aanzienlijke risico's voor het financiële reilen en zeilen van bedrijven, maar ook voor hun activiteiten an sich, plus nog voor de reputatie die zij hebben (in de markt, bij klanten en partners).
Bijkomende complicatie is de toenemende afhankelijkheid die klanten hebben van digitale kanalen om bankdiensten af te nemen. De RBI stelt dat het voor financiële bedrijven absoluut noodzakelijk is om zich te concentreren op operationele veerkracht (resilience) om IT-storingen of -verstoringen te kunnen doorstaan. Vlak voor afgelopen kerst was er in Nederland sprake van massale uitschakeling van pinautomaten, omdat er een storing was bij de Noorse softwareleverancier van geldautomaatbeheerder Geldmaat. Nederland was toen niet het enige land dat is geraakt.
'Richtlijnen nodig'
In de waarschuwende boodschap aan de Indiase financiële sector pleit de RBI voor striktere richtlijnen, om problemen door outsourcing te voorkomen of in te perken. De bank komt binnenkort dan ook met eigen adviezen hiervoor. Deze komen in een tweetal documenten, getiteld 'Reserve Bank of India (IT Outsourcing) Directions, 2022' en 'Reserve Bank of India (Information Technology Governance, Risk, Controls and Assurance Practices) Directions, 2022'.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee