Overslaan en naar de inhoud gaan

Bedrijfsleven en overheid zoeken omgangsregeling

Een eerste bijeenkomst (‘dialoog’) is gepland in mei. Bernd Taselaar, directeur van de branchevereniging ICT-Office, hoopt dat het overleg nog dit jaar tot resultaten leidt. "Dan denk ik aan een gedragscode waarin goed opdrachtgeverschap en -nemerschap zijn vastgelegd."
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

ICT-Office werkt sinds enige tijd samen met het ministerie van Justitie aan het oplossen van problemen bij aanbestedingen via een ‘klachtenloket’ op het departement. Bedrijven kunnen problemen aankaarten bij de branchevereniging die daarmee naar Justitie stapt. Omgekeerd kan Justitie bij ICT-Office aankloppen. "Bij Justitie is hiervoor één persoon verantwoordelijk. Iemand met autoriteit. Voorkomen moet worden dat weer een instituut wordt opgetuigd dat leidt tot meer bureaucratie. Op deze manier zijn de lijnen kort. De inzet is de-escalatie. De ervaringen zijn zeer positief," aldus Taselaar. Economische Zaken en ICT-Office menen dat ook op de andere departementen behoefte is aan een dergelijk meldpunt. Kluisje Een ander concreet plan is het digitale kluisje. Bedrijven die meedoen aan een aanbestedingsprocedure moeten vaak honderden pagina’s met met gegevens aanleveren, van bedrijfsresultaten tot cv’s van betrokken werknemers. Zowel ICT-Office als EZ staan positief tegenover het eenmalig aanleveren van dergelijke min of meer generieke gegevens, die daarna voor betrokken overheden opvraagbaar zijn via een ‘digitale kluisje’. Dat zou bedrijven flink wat werk schelen en bovendien de procedures versnellen. Taselaar hoopt dat tijdens de dialoog tussen de bedrijven en de overheid over zowel de departementale klachtenloketten als de digitale kluisjes afspraken kunnen worden gemaakt. "Hoe bijvoorbeeld de infrastructuur voor die kluisjes vorm moet krijgen, is nog niet aan de orde." Een ander heet hangijzer is de ‘proportionaliteit’: de aanbestedende partij stelt vaak eisen aan bijvoorbeeld de omzet van bedrijven die in geen verhouding staan tot de omvang van de aanbesteding. Zowel bij bedrijven als bij het Rijk is er ‘grote behoefte aan stappen in het aanbestedingsdossier’, aldus Taselaar. "Er is sprake van wantrouwen aan beide kanten. Om dat te veranderen in vertrouwen is het nodig om een set spelregels te ontwikkelen." De besprekingen zullen worden gevoerd door vertegenwoordigers van overheid en bedrijven die verantwoordelijk zijn voor aanbestedingen.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in