Foto: KLM houdt technische staat toestellen op intercontinentale vlucht online in de gaten
KLM heeft de verbinding onder meer voor het versturen van het elektronisch logboek. Problemen die zich tijdens de vlucht of aan de grond voordoen, meldt het systeem aan het grondpersoneel.
Tot nog toe hield de piloot een papieren logboek bij dat pas na de landing werd overhandigd. Met de elektronische onlinevariant kunnen ongemakken voor passagiers, zoals kapotte leeslampjes of een verstopt toilet, eerder worden verholpen omdat de technische dienst al op de hoogte is van het probleem en voorbereidingen kan treffen.
Maar vooral bij technische problemen die in de cockpit worden gesignaleerd, kan de technische dienst sneller reageren waardoor naar verwachting minder grondvertragingen optreden en het onderhoudsproces sneller kan verlopen. De toepassing is ontwikkeld door KLM Information Services, Boeing en Ultramain, een specialist in elektronisch logboekbeheer onder meer in de luchtvaart.
Tijdens de vlucht gaan de gegevens via het Aircraft Communications Addressing and Reporting System (of ACARS) over een satelliet- of radioverbinding naar het grondpersoneel. KLM werkt nu aan het koppelen van verschillende systemen zodat meldingen uit het e-logboek volledig digitaal in de onderhoudsketens kunnen worden afgehandeld.
Aanvankelijk krijgt alleen KLM-technisch personeel toegang tot de draadloze verbinding.
Na verloop van tijd wil KLM de capaciteit van de communicatievoorziening vergroten en inzetten om de dienstverlening in het vliegtuig te verbeteren zoals het monitoren van de lading in vrachtvliegtuigen en het aanbieden van internet- en e-mailtoegang aan passagiers.
t.doorenbosch@sdu.nl