Gemeenten liggen dwars bij klantdossier
Webservices
Gemeenten en hun ICT-leveranciers willen daarvoor web services inzetten.
Maar omdat ze dat op korte termijn onhaalbaar vinden, opteren het Bureau Keteninformatisering Werk en Inkomen, dat het project leidt, en het Coördinatiepunt ICT Gemeenten, dat gemeenten bij de implementatie ondersteunt, voor een tussenoplossing waarin gemeenten de benodigde gegevens wekelijks naar het Inlichtingenbureau sturen.
De gemeenten willen daar niet aan omdat ze dan twee implementaties moeten uitvoeren, en bepleiten uitstel. “Web services zijn de beste structurele oplossing. Als je per se 1 mei met het DKD wilt starten via een tussenoplossing, is dat in principe prima. Maar vraagt het veel energie en kosten, doe het dan vooral niet”, zegt Frank Ooms, voorzitter van het Platform Werk, Inkomen en Zorg van de Gebruikersvereniging Getronics PinkRoccade. Marianne Kragting, voorzitter van het ‘Directeurenoverleg GWS4all’ (gebruikers van het socialedienstsysteem van Centric): “Je moet toch naar webservices, straks ook voor andere werkvelden. Doe het in één keer, dat bespaart geld.” Gevraagd naar de duur van het uitstel zegt ze: “Laten we er heel 2007 voor nemen.”
Volgens deskundigen is dat een illusie. ICT-hoogleraar Wouter Keller: “Web services worden bepleit door mensen die vaak naar Gartner gaan en in service oriented architecture zijn gaan geloven. Inprikken in allerlei bestanden en de techneut zorgt wel voor de firewall. Maar werken zonder kopiebestanden, daar geloof ik niet in.” Ook Johan van der Waal van genoemd coördinatiepunt ziet gemeenten in één jaar geen web services implementeren. Volgens hem wordt de impact van de tussenoplossing overdreven. “Het zijn dezelfde gegevens als die men nu maandelijks aan het CBS levert.” Hij denkt dat onwetendheid de critici tot hun opstelling brengt. Dertig gemeenten waarmee hij de DKD-implementatie voorbereidt, zijn wél voor.