Gemeenten op Internet beneden de maat
Van online dienstverlening is in de meeste gevallen echter geen sprake. Slechts 52 gemeenten, dat is maar zo'n 10 procent van het totaal, hebben een beginnende vorm van dienstverlening. Gemiddels bieden deze gemeentelijke site negen producten aan. De meeste online producten worden geleverd door de sites van grote steden zoals Enschede, Den Haag en Amsterdam. De top-5 van de aangeboden interactiemogelijkheden met de burger ziet er als volgt uit: doorgeven van verhuisbericht, aanvragen van uittreksel uit de GBA, melden van klachten, aangifte doen van hondenbelasting en tenslotte het aanvragen van een kapvergunning. Bij 30 van de online gemeenten kan hiervoor een elektronisch formulier worden gebruikt, bij de andere moet zo'n formulier worden uitgeprint en per gewone post worden toegezonden. EPN concludeert dat online gemeentelijke diensten nog voorbijgaan aan de overgrote meerderheid van de bevolking. Waar de gemeente wel een online loket heeft, worden nog veel beginnersfouten gemaakt. Er is bijvoorbeeld nauwelijks beveiliging en ook meldt bijna geen enkele gemeente wat er precies met de gegevens die de burgers opsturen wordt gedaan. Een privacy-reglement ontbreekt geheel, zo stelt EPN vast. (rak) Zie ook onze eerdere berichtgeving:Gemeentelijke websites voldoen niet, volgens bewoners - 18 juni Den Haag wordt pilot-gemeente ICT - 30 mei Overheid kan meeste elektronische diensten uitbesteden