Overslaan en naar de inhoud gaan

Gemeenten zetten vraag­tekens bij e-overheidsprogramma

Eind 2010 moeten forse stappen zijn gezet voor een negentien onderdelen tellende basisinfrastructuur en zes voorbeeldprojecten. Bij gemeenten bestaan echter grote twijfels over de haalbaarheid van de plannen.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Het programma beoogt prioritering in en samenhang tussen een groot aantal al lopende trajecten en vermeldt daarbij data waarop onderdelen af moeten zijn. Zo moeten eind volgend jaar alle grote gemeenten een klantcontactcentrum hebben waar burgers telefonisch met al hun vragen aan de overheid terecht kunnen. Twee jaar later moeten alle gemeenten een KCC hebben. Ook komt er een gemeenschappelijke machtigingsvoorziening, waarmee burgers en bedrijven derden namens hen transacties met de overheid kunnen laten doen; per april 2009 voor de aangifte inkomstenbelasting en overheidsbreed per begin 2010.De reserves bij gemeenten werden manifest bij een ledenraadpleging van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Ze hoefden alleen nee te zeggen tegen het onderhandelaarsakkoord dat VNG, Interprovinciaal Overleg, Unie van Waterschappen en Binnenlandse Zaken hadden bereikt. Wie niet reageerde, werd geacht ermee in te stemmen. Toch zaten onder de 145 reacties naast 33 tegenstemmen ook vier stemmen blanco en 106 vóór. Allemaal met kanttekeningen als ‘ja, mits’ en ‘nee, tenzij’, en steeds gemotiveerd met vraagtekens bij het realiteitsgehalte en de haalbaarheid van planningen. Ook het ontbreken van financiële dekking voor een aantal projecten maakt gemeenten gereserveerd. De VNG wil nu snelle uitvoering van in het NUP afgesproken quickscans die alle NUP-projecten doorlichten op onder meer draagvlak, planning, financiering en invoeringsondersteuning van gemeenten. Volgens de VNG kan dat tot aanpassing van planningen en financieringsafspraken leiden.Intussen laat Jacques Wallage (met Jan Postma opsteller van het advies dat tot het NUP leidde) geen gelegenheid onbenut zijn onvrede te uiten over het eindresultaat. Vonden zij een urgentieprogramma nodig, werd het een neutraal uitvoeringsprogramma. Maandag op het VIAG-congres relativeerde Wallage ook de veelgehoorde verzekering dat de overheid het allemaal doet voor de burger. “Dat is niet waar. Dit is de grote leugen van het openbaar bestuur. Helemaal niet: de burger centraal. We zijn gewoon met ons werk bezig.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in