ICT is hoeksteen voor ‘Andere Overheid’
Het kabinet zal Rijk, provincies en gemeenten begeleiden bij het realiseren van het concept eenmalige gegevensverstrekking. Dat betekent uiteindelijk dat aan burgers geen gegevens meer mogen worden gevraagd die al binnen de overheid beschikbaar zijn. Om probleemloze elektronische gegevensuitwisseling met en tussen overheidsorganisaties te garanderen, worden verplichtende afspraken gemaakt. Er zal in 2004 een authenticatievoorziening worden ingericht die overheidsbreed beschikbaar komt, om met zekerheid de identiteit vast te stellen van degene aan wie de diensten worden verleend. Het burgerser-vicenummer, PKI en de elektronische handtekening maken hiervan onderdeel uit. Deze kabinetsperiode moet ook de elektronische identiteitskaart worden ingevoerd. Opmerkelijk is dat het kabinet in overleg met provincies en gemeenten overheidsdiensten, bijvoorbeeld op het gebied van jeugdzorg, desnoods onder dwang met elkaar wil laten samenwerken. Aan de autonomie van gemeenten en provincies wordt echter niet getornd, zo benadrukte De Graaf. Hen moet via ‘best practices’ en overleg de weg naar een betere overheidsdienstverlening worden gewezen. Het actieprogramma dient binnen vier jaar tot verbetering van de prestaties van de overheid op het gebied van dienstverlening te leiden, de bureaucratie terug te dringen, de overheidsorganisatie zelf te stroomlijnen en de verhoudingen tussen Rijk, provincie en gemeente te vernieuwen. Voor de uitvoering van de plannen is vorige week vrijdag het projectbureau modernisering overheid opgericht dat onder leiding komt van directeur-generaal A. van den Ham.