Online-muziekdienst staat branden CD's toe
De toestemming voor het ‘branden’ van muziek op CD-recordables geldt voor een beperkt aantal titels. Pressplay heeft een catalogus van in totaal honderdduizend liedjes. De onlinedienst komt beschikbaar via de websites van Yahoo, MSN, MP3.com en Roxio. Bij dat laatste bedrijf is software voor het branden van CD’s verkrijgbaar. Pressplay heeft de abonnementsprijzen nog niet onthuld. Het goedkoopste tarief laat de gebruiker per maand 300 liedjes ophalen en gelijktijdig beluisteren (‘streaming audio’). Daarnaast mag de abonnee een niet nader genoemd aantal muziekstukken op CD branden. Van de vijf grote muziekuitgevers hebben er drie een contract met MusicNet en drie andere met Pressplay gesloten. In het geval van Pressplay zijn dat Sony, Universal en EMI. Daarnaast heeft Pressplay vijf kleinere labels gecontracteerd. Beide betaalde online-diensten zullen moeten concurreren met gratis uitwisseldiensten als MusicCity en Kazaa. Die liggen onder vuur van de platenindustrie en instellingen voor het beheer van auteursrechten, zoals Buma/Stemra in Nederland. (gke)