Overheid maakt code digitale dienstverlening
Volgens Burger@Overheid is de code geschreven vanuit het gezichtspunt van de burger. Elk van de tien normen is geformuleerd als een recht van de burger met een daarbij horende plicht van de overheid. De gedragsregels zijn gebaseerd op het Handvest digitale contacten en op een vorig jaar uitgevoerd onderzoek onder de titel 'Burgers aan bod'. Een van de normen is dat de burger keuzevrijheid moet hebben bij het kiezen van het 'contactkanaal', bijvoorbeeld telefoon, internet, e-mail, gewone post of balie. Een andere regel is dat het duidelijk moet zijn waar bepaalde informatie en diensten te halen zijn: de overheid mag mensen niet van het kastje naar de muur sturen. Het moet ook mogelijk zijn prestaties te vergelijken en controleren. Enkele andere punten houden verband met de inzichtelijkheid van processen (waar precies in de ambtelijke molen zit een zaak waar de burger bij betrokken is?) en de plicht van de overheid om klachten, meldingen en ideeën goed af te handelen. Ook moet de burger zijn gegevens kunnen inzien en zonodig corrigeren. (Geert Kelfkens)