Te weinig aandacht voor websites van gemeenten
Hij ondervroeg voor zijn onderzoek acht webmasters en stuurde daarnaast aan alle gemeentelijke webmasters een enquête. 134 gemeentes reageerden. "Gemeentes zien het nut wel in van een goede actuele website, maar dat vertaalt zich zelden in middelen en beleid", constateert Biezeman. De website van de gemeente Apeldoorn is volgens Biezeman een goed voorbeeld van hoe gemeentes met hun websites om moeten gaan. Daar is een webteam van negen man sterk geformeerd, met vijf communicatiemedewerkers en vier IT’ers. Daarnaast heeft elke dienst een eigen webcoördinator die mensen binnen de dienst aanspoort stukken te schrijven voor de website. Lammy Mengerink is de manager van het Apeldoornse webteam: "Het centrale webteam houdt de continuïteit in de gaten en de diensten zorgen zelf voor de content op hun pagina’s. De redactie is in feite dus gedecentraliseerd." Volgens Biezeman moet er worden geïnvesteerd in websites. "Gemeentes willen meer en meer met hun websites. Zoveel mogelijk informatie moet erop staan, want ze realiseren zich dat er een grote doelgroep mee te bereiken is. Of die doelgroep ook daadwerkelijk bereikt gaat worden hangt ervan af of de website uiteindelijk wordt geïntegreerd in de hele gemeentelijke organisatie, zoals in Apeldoorn gebeurd is."