Overslaan en naar de inhoud gaan

Te weinig aandacht voor websites van gemeenten

Veel gemeentelijke websites zijn niet geïntegreerd in de organisatie, waardoor vaak oude en niet relevante informatie te lezen is. Als binnen een dienst iemand wordt aangewezen blijkt die persoon vaak geen extra uren te krijgen, waardoor de website-taken blijven liggen. Dat blijkt uit afstudeeronderzoek van Thijs Biezeman aan de Hogeschool van Utrecht.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Hij ondervroeg voor zijn onderzoek acht webmasters en stuurde daarnaast aan alle gemeentelijke webmasters een enquête. 134 gemeentes reageerden. "Gemeentes zien het nut wel in van een goede actuele website, maar dat vertaalt zich zelden in middelen en beleid", constateert Biezeman. De website van de gemeente Apeldoorn is volgens Biezeman een goed voorbeeld van hoe gemeentes met hun websites om moeten gaan. Daar is een webteam van negen man sterk geformeerd, met vijf communicatiemedewerkers en vier IT’ers. Daarnaast heeft elke dienst een eigen webcoördinator die mensen binnen de dienst aanspoort stukken te schrijven voor de website. Lammy Mengerink is de manager van het Apeldoornse webteam: "Het centrale webteam houdt de continuïteit in de gaten en de diensten zorgen zelf voor de content op hun pagina’s. De redactie is in feite dus gedecentraliseerd." Volgens Biezeman moet er worden geïnvesteerd in websites. "Gemeentes willen meer en meer met hun websites. Zoveel mogelijk informatie moet erop staan, want ze realiseren zich dat er een grote doelgroep mee te bereiken is. Of die doelgroep ook daadwerkelijk bereikt gaat worden hangt ervan af of de website uiteindelijk wordt geïntegreerd in de hele gemeentelijke organisatie, zoals in Apeldoorn gebeurd is."

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in