Overslaan en naar de inhoud gaan

Tech-ed week in Amsterdam

Duizenden Europese IT-professionals deden vorige week Amsterdam aan om bijgepraat te worden aangaande de nieuwste ontwikkelingen, de nog komende producten, maar ook voor de trainingen, de expertsessies, de software, de gadgets en niet te vergeten: de congresrugzak. Die was dit jaar volgens ingewijden beter dan ooit.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Jeff Bates’ account-manager had twee Tech•Ed-kaarten weten te bemachtigen en Bates, 46 jaar en werkzaam voor EDS in het Verenigd Koninkrijk, was één van de gelukkigen. "Heel erg veel mensen die ik ken willen vandaag hier zijn", zegt hij. Bates is de afgelopen vier jaren werkzaam geweest als ‘Active Directory Troubleshooter’ binnen de EDS pensioendivisie. "Vierduizend servers en 150.000 gebruikers." Hij is hier om de laatste ontwikkelingen in Active Directory uit de eerste hand te ontvangen. "Ik ben naar de sessie ‘Active Directory Internals the Sequel - Troubleshooting and Advanced Configuration’ geweest, verzorgd door John Craddock en Sally Storey." Hij is niet te vergeten ook voor Amsterdam gekomen. Meer weten Twee andere Britten, Richard West-Soley (28) en Alex Walker (24), komen net uit de sessie ‘Administering and Managing Your Microsoft SharePoint Technologies’ en ploffen neer op zitzakken voor het Self-Paced Hands-On lab. Ze werken beide voor een school in de West Midlands, vlakbij Birmingham. West-Soley: "We hebben een ‘Learning Gateway’ en werken veel met Sharepoint en onze werkgever moet externe mensen aantrekken om web ports te maken. Daar willen we meer over te weten komen zodat we het op termijn zelf kunnen doen." Walker: "Voor de rest kijken we naar nieuwe software en nieuwe ontwikkelingen waar we iets mee kunnen." De organisatie van de Tech•Ed wekt een strakke en vlekkeloze indruk op de eerste echte dag, dinsdag 5 juli. Alleen vandaag al worden er negentig verschillende sessies aangeboden, over bouw en gebruik van een Software Factory, over de ontwikkelingen rond SQL Server 2005 Integration Services, over de Microsoft Identity Integration Server (MIIS), over Unified Framework ‘Indigo’, over Windows Mobile 5.0, over OpenMP for Easy Multi-Threading in New Visual C++ 2005 en ga zo maar door. Daarnaast zijn er paneldiscussies en kunnen bezoekers terecht in de Self-Paced Hands-on Labs en de Community Lounge. Er is een beurs van aanbieders en sponsors in hal 11. Alle hallen en zalen van de RAI zijn in gebruik. Dagelijks worden 6.780 lunches verzorgd. Er staan 65.000 flesjes water klaar en er worden tijdens het hele evenment 17.600 stuks vers fruit en 22.500 ijsjes verstrekt. Verbetering Verbetering van de interoperabiliteit en de productiviteit van ontwikkelaars en automatiseerders is een belangrijk thema op deze Tech•Ed. Microsofts Corporate Vice President Server en Tools Marketing Andrew Lees, die de opening verzorgde, zei in zijn ‘keynote’: "De rol van software om mensen productiever te maken is groter dan ooit tevoren. Microsofts bijdrage zal liggen in sneller dan voorheen gekoppelde systemen te leveren en door in steeds dynamischer IT-omgeving mensen te koppelen aan de informatie die ze nodig hebben om betere zakelijke beslissingen te nemen." Angel Kancher (29) werkt als IT-professional en trainer voor ITCE, de enige Bulgaarse IT-dienstverlener die Microsoft Gold Certified Partner is in vijf competenties. Het is zijn eerste Tech•Ed en zijn eerste keer in Amsterdam. ITCE betaalde volgens hem 2.500 euro voor de toegang. Kancher: "Het is het geld zeker waard." Zijn aandacht gaat uit naar het Solution Framework en uiteenlopende beveiligingsonderwerpen. Kancher zou graag zien dat er een goede geautomatiseerde oplossing voor het ‘paperwork’-probleem komt. "Betere documentatie, betere communicatie over de documentatie en betere regels voor de routering van documentatie in de organisatie. Als de documentatie problematiek aangepakt zou worden, kan de productiviteit enorm omhoog." Jari Kemppainen (32), manager van de programmeerafdeling van het Finse Agricultural Data Processing Centre, zit net als Kancher te springen om een goede documentatie-oplossing. De productiviteit van zijn 15-koppige programmeerafdeling is met twintig tot dertig procent gestegen sinds Microsoft Framework in gebruik is genomen. Het vak van ontwikkelaar is volgens Kemppainen de afgelopen jaren steeds eenvoudiger geworden. "Er komen steeds meer en betere tools op de markt. Maar juist het documenteren wordt een steeds tergender taak. Als ik iets zou kunnen veranderen aan de dagelijkse gang van zaken, zou ik daar een goede oplossingen voor willen. Het is erg moeilijk om het overzicht te houden, de documentatie is altijd verouderd. Eén van de problemen is ook dat het op de scholen in Finland niet of nauwelijks wordt onderwezen." Ben Nijenhuis (22) en Stijn Calders (23) werken beide als Systeembeheerders voor de Karel de Grote Hogeschool in Antwerpen. Dankzij een educatieve korting was hun werkgever ongeveer 1000 euro per persoon aan de kaarten kwijt. Nijenhuis komt vooral voor theoretische info over de Exchange Server, Active Directory en beveiligingsvraagstukken, zijn directe collega Calders wil enkele tactische sessies over Active Directory en de Internet Security and Acceleration Server bijwonen. Nijenhuis houdt zich vooral in hobby-sfeer met programmeren bezig. In zijn dagelijks werk komt hij qua programmeren hooguit aan wat ‘scripting’ toe. "Ik zou graag zien dat initiële installaties van Microsoft producten zo eenvoudig mogelijk gehouden worden. Dus een automatische basis-installatie en wie wil kan er dan achteraf toeters en bellen aan toevoegen. Voor ons als systeembeheerders zit het meeste werk in het uit- en afschakelen van alle overbodige functionaliteit in de Microsoftproducten. Dat geeft ook in de praktijk veel minder problemen en softwareconflicten. Calders zou, als hij in zijn dagelijks werk een wonder kon verrichten, kiezen voor een overkoepelend beheerstool. "Als er iets misloopt, ga ik direct op zoek naar de oorzaak. Op een gegeven moment kom ik iets tegen waarvan ik denk: ‘dit is het probleem’. Maar vervolgens blijkt dat dan tegen te vallen omdat het onderdeel is van een ander probleem en zoek ik dus maar weer verder. Dat is misschien wel waar systeembeheer om draait, maar het zou allemaal beter georganiseerd kunnen zijn."

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in