OTTO visualiseert processen met VR
De Duitse multinational OTTO heeft in zijn bijna zeventigjarig bestaan een veelheid aan processen opgebouwd. Door die te uniformeren, kun je kosten besparen. Maar waar moet je beginnen? Om hier inzicht in te verschaffen bedacht André Pietsch een slimme manier om de complexiteit op een andere manier te visualiseren dan met traditionele process maps: met virtual reality. De proof-of-concept (PoC) die hij neerzette smaakt naar meer.
AG Connect spreekt Pietsch op Splunk Conf, de jaarlijkse gebruikersconferentie van de leverancier van software voor big data analytics. Hij heeft als productmanager Splunk een IT-functie en doet het project met de mysterieuze naam Geheimprojekt URSULA naast zijn eigenlijke werk. Hij werd geïnspireerd door een demo van virtual reality (VR), met name door de interactiviteit die VR biedt. Pietsch: “Je ziet natuurlijk heel mooie grafische toepassingen in de gamingindustrie en de designwereld. Maar dat is niet het beeld dat ik erbij had. Voor ons kan de visualisatie veel eenvoudiger zijn. Het enige doel is dat we zelf meer inzicht krijgen in de procescomplexiteit.”