AI blokkeert menselijke zwakte bij phishing
Dat de mens al sinds zijn bestaan fouten maakt, is algemeen bekend. Wel is het zo dat menselijke fouten nu veel meer impact hebben dan vroeger, voornamelijk omdat we leven in een digitale wereld. Fouten die de cyberveiligheid van een bedrijf in gevaar brengen, kunnen tegenwoordig ernstige en zelfs blijvende gevolgen hebben. Wanneer werknemers fouten maken, worden ze vaak onterecht bestempeld als de zwakste schakel uit de keten.
Dit is niet terecht. Medewerkers krijgen vaak simpelweg niet de juiste beveiligingsoplossingen aangereikt, dus nemen ze hun toevlucht in andere (onbeveiligde) tools om toch zo snel mogelijk te kunnen werken. Het is dezer dagen nou eenmaal eenvoudig en daardoor verleidelijk om een document even snel vanaf een persoonlijke laptop te uploaden of informatie te delen via een privémailadres.
Menselijke fout niet meer mogelijk
Neem bijvoorbeeld een van de meest voorkomende beveiligingsproblemen: phishing-e-mails. Een phishing mail ziet er doorgaans niet alleen echt uit, maar er gaat ook vaak een bepaalde urgentie vanuit, bijvoorbeeld omdat de mail afkomstig lijkt te zijn van een manager binnen je organisatie. Hierdoor bestaat de kans dat een medewerkers de instructies in de phishing mail volgt met alle gevolgen van dien. Natuurlijk kan training helpen bij het verminderen van fouten maar het zou nog veel beter zijn wanneer technologie voorkomt dat de phishing mail het personeel bereikt. Als deze mail direct wordt geblokkeerd, dan zijn menselijke fouten niet eens meer mogelijk.
Hier kan kunstmatige intelligentie (AI) het verschil maken. We gebruiken AI al om ons leven thuis makkelijker te maken, bijvoorbeeld voor handelingen als het aanzetten van lichten of het afspelen van onze favoriete muziek. Als we AI op de werkvloer inzetten, kunnen we ook de grootste IT-kwestie aanpakken, namelijk die van databeveiliging.
Databeveiliging is een groot punt van zorg voor veel bedrijven. Niet zo gek aangezien dit de belangrijkste oorzaak van verloren uren en slaapverlies is voor IT-professionals. Dit heeft ook te maken met het feit dat bedrijven en de overheid niet precies weten wat de beste manier is om cybercriminaliteit tegen te gaan, zo blijkt uit een nieuw rapport van het Centraal Planbureau (CPB). Cybersecurity is nou eenmaal een complex domein dat snel verandert, waardoor verouderdere oplossingen binnen de kortste keren niet meer effectief blijken. AI-oplossingen kunnen echter leren en zich aanpassen. Hierdoor is het mogelijk om op de juiste manier te reageren op de cyberbeveiligingsbehoeften van een organisatie.
AI op de goede plek
Dit betekent overigens niet dat medewerkers zich zorgen moeten gaan maken. Het gaat hier niet over sciencefiction scenes uit films waarbij robots de wereld overnemen. Ja, AI kan complexe problemen oplossen met een consistentie en snelheid die niet door de mens kan worden geëvenaard. Maar dit betekent niet dat het de menselijke intelligentie kan vervangen, zolang we AI maar op de goede plek inzetten.
De aanpak is eenvoudig: eerst stellen we vast welk probleem AI kan oplossen, daarna verzamelen we de juiste gegevens. Vervolgens creëren we de juiste oplossing en het bijpassende proces dat AI helpt om zich aan te passen en te leren van feedback. Hierna kan AI resultaten gaan behalen.
AI gaat dus niet over het vervangen van menselijke intelligentie, maar juist om het versterken van menselijke intelligentie. Als we AI kunnen inzetten voor de zwaardere klussen rondom databeveiliging, kunnen we tegelijkertijd medewerkers waardevolle tijd teruggeven waarmee ze zich kunnen concentreren op dat wat ze het beste kunnen: creatief denken, problemen oplossen en uiteindelijk het bedrijf runnen.
Dat is immers de beste hulp die we werknemers kunnen bieden.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee