Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumentenbond: "Spam blijft probleem"

Spam, ongevraagde reclame op het internet, blijft een probleem. Het lijkt niet goed op te lossen met een spamfilter. Onderzoek van de Consumentenbond naar elf filters leverde grote verschillen in kwaliteit op.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Het slechtst bleek het filter van Microsoft Outlook, die 60 procent van de gekmakende reclame gewoon doorliet. Losse spamfilterpakketten, dus niet ingebouwd in een mailprogramma, scoorden beter. Een filter, de SAProxy, onderschepte 90 procent van de reclame. Maar drie filters hielden spam naar behoren tegen en lieten gewenste mailtjes wel door. Zowel in Brussel als in Nederland wordt gewerkt aan het indammen van de spamstroom via regelgeving. Deskundigen twijfelen sterk aan de mogelijkheid om via deze weg van het probleem van de ongevraagde reclame af te komen. Het is voor verzenders immers heel eenvoudig om via het buitenland door te gaan met versturen van spam. Verder is de handhaving van spamverboden praktisch gezien moeilijk. (anp)

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in