Spam schaadt e-mailgebruik
Van de ondervraagden krijgt 93 procent ongevraagde e-mail op zijn thuisadres; bij bijna een derde bestaat 80 procent van de ontvangen mailtjes uit spam. Op het werk krijgt 60 procent spam; bij bijna 10 procent bestaat 60 procent van de mail uit spam. De spamvloed blijft niet zonder gevolgen. Het tijdbeslag valt vaak nog wel mee: 40 procent van de respondenten is minder dan vijf minuten per dag bezig met het wegwerken van spam. 12 procent van de thuismailers en 10 procent van de mailers op het werk verdoet echter dagelijks wel een half uur met die activiteit. Het effect op de bruikbaarheid van e-mail is echter veel groter. 55 procent van de thuismailers en 34 procent van de mailers op het werk geeft aan dat het lastig is om de mailtjes te selecteren die ze wel willen lezen. 70 procent van alle ondervraagden geeft aan dat ze het door de spamvloed onplezierig of zelfs vervelend vinden om online te zijn. 73 procent houdt zijn e-mailadres zo veel mogelijk geheim, 52 procent is wantrouwiger geworden over het gebruik van e-mail en 25 procent ziet in de stortvloed aan spam zelf aanleiding zijn e-mailgebruik te beperken. Overigens blijkt uit de studie ook dat er verschil van opvatting bestaat over wat spam is. Negen van de tien respondenten vinden ongevraagde boodschappen van een onbekende, niet identificeerbare afzender, boodschappen met een pornografisch karakter en aanbiedingen van financiële aard spam. Bij mailtjes met een politieke of religieuze boodschap daalt dat aandeel naar 75 procent, en wanneer bedrijven waar men al eens zaken mee heeft gedaan ongevraagd mailen, vindt nog maar 32 procent dat spam. (jwy)