Spam schreeuwt om gedragscode
"Cheapest Viagra Guaranteed! Medical Penis Enlargement! Simple and Easy Debt Relief!" Vrijwel iedereen vindt dit soort e-mails in zijn postbus. Dat spam een grote bron van ergernis is, voor problemen op de netwerken zorgt en tijd en geld kost, behoeft dan ook geen uitleg meer. Feit is dat de hoeveelheid ongevraagde commerciële e-mail die wordt verstuurd een verontrustende omvang aanneemt in onze informatiesamenleving.
Terwijl deze samenleving juist steeds afhankelijker wordt van communicatievormen als e-mail. De Europese Unie heeft in 2002 dan ook een Europese Richtlijn (2002/58) opgesteld die spam moet verbieden. Deze richtlijn voorziet in een zogenaamd opt-in-systeem, wat inhoudt dat verzenders van commerciële, charitatieve en ideële e-mail slechts consumenten mogen benaderen die daarvoor van tevoren hun toestemming hebben verleend. Op dit moment ligt het wetsvoorstel dat deze richtlijn moet omzetten in de Nederlandse Telecommunicatiewet bij de Eerste Kamer.