App leidt reiziger naar vrije zitplaats
De intercity’s waarop de proef wordt losgelaten, zijn toegerust met sensoren die informatie over bezetting en aankomsttijd verzamelen en doorsturen naar een backoffice-systeem dat wordt aangeduid als 'de virtuele trein'. Het systeem biedt behalve voordelen voor treinreizigers, ook mogelijkheden voor procesverbetering bij de NS. Op basis van de verkregen informatie kan de vervoerder statistische analyses uitvoeren om bijvoorbeeld de impact van vertragingen te onderzoeken. Het systeem wordt gehost in een cloud-omgeving (Microsoft Azure), waarmee de NS zich verzekert van snelle implementatie en eenvoudige schaalbaarheid. Dat laatste kan van belang zijn als het systeem na de proeffase breed wordt uitgerold.
'Machine-2-machine-communicatie'
De NS ontwikkelde het systeem samen met CGI, het voormalige Logica. Voor de ontwikkeling van 'de virtuele trein' werd gebruik gemaakt van ‘complex event processing’-technologie. Het project sluit aan bij een bredere trend van machine to machine (M2M) communicatie. Eerder al voerde CGI M2M-communicatieprojecten uit in de sfeer van goederenvervoer (Intelligent Cargo Systems).
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee