Overslaan en naar de inhoud gaan

Bedrijven in het nauw grijpen naar analytische software

De West­Europese markt voor software waarmee bedrijven hun inzicht in hun eigen bedrijfsvoering proberen te vergroten, groeit de komende vijf jaar met gemiddeld zo’n 12 à 13 procent. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker IDC. Dit jaar spenderen bedrijven, ondanks de economische malaise, naar schatting 2 miljard dollar aan dit soort software. In 2006 mogen de leveranciers volgens IDC rekenen op een markt van meer dan 3,6 miljard.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

IDC publiceert geen gegevens over de afzonderlijke aanbieders op deze markt, maar een inventarisatie van de belangrijkste spelers suggereert dat niet alle deelnemers er even goed in slagen van de toenemende vraag te profiteren. De marktleider SAS is, evenals de niet onbelangrijke concurrent Information Builders, niet beursgenoteerd. Buitenstaanders moeten dus raden naar de precieze marktaandelen van deze belangrijke spelers. Over de groei liet SAS in een persbericht deze zomer wel iets los: in Nederland verwachtte het bedrijf op dat moment 15 tot 20 procent groei ten opzichte van vorig jaar en er is, zo laat een woordvoerder weten, geen reden tot aanpassing van deze doelstellingen. Opvallend is dat deze groei grotendeels bij bestaande klanten wordt gerealiseerd. Ook Information Builders wil desgevraagd wel iets kwijt over de gang van zaken. Het bedrijf zag de licentieverkopen voor zijn business­intelligenceproduct Focus dit jaar tot op heden met 10 procent groeien ten opzichte van vorig jaar, meldt algemeen directeur Robin de Witte desgevraagd. De beursgenoteerde leveranciers van analytische­ en business­intelligencesoftware rapporteren wereldwijd behaalde omzetten, die niet noodzakelijkerwijze indicatief zijn voor de groei van hun licentieverkopen in Europa. Hun rapportages laten een verdeeld beeld zien. Hyperion behaalde in de drie eerste maanden van dit (kalender)jaar een licentieomzet van ruim 155 miljard dollar. Dat is ruim 40 procent meer dan een jaar geleden. Cognos moest over dezelfde periode genoegen nemen met een groei van 12 procent naar krap 105 miljoen dollar. Business Object draait vrijwel stationair met een omzet van 178 miljoen dollar over de eerste drie kwartalen. Terrein verliezen Als de cijfers van IDC kloppen, volgt hieruit dat de vele kleinere en veelal gespecialiseerde aanbieders in de groeiende markt terrein verliezen. De krachtige vraag naar oplossingen voor het analyseren van de waardecreatie binnen de eigen onderneming heeft leveranciers uit allerlei hoeken van de software­industrie aangetrokken. Naast de gespecialiseerde aanbieders probeert een scala aan bedrijven, van SCM­ en ERP­leveranciers tot CRM­aanbieders en databasebouwers, met succes een graantje mee te pikken. IDC wijst erop dat de verschillen in benadering tussen de diverse aanbieders soms groot zijn. Sommige zoals SAS, Cognos en Information Builders kiezen een breedtebenadering terwijl anderen, zoals BrainPower, een specifieke toepassing in bijvoorbeeld de financiële dienstverlening adresseren. Dat bedrijf behaalde in de eerste kwartalen van dit jaar een omzet (licenties en diensten tezamen) van ruim 5,5 miljard euro, wat zo’n 5,5 procent meer is dan vorig jaar. IDC maakt een onderscheid tussen analytische software en business­intelligencegereedschappen. Onder de eerste categorie vallen de kant­en­klare applicaties waarmee bedrijven min of meer ‘onmiddellijk’ aan de slag kunnen. Leiders in dit segment zijn, wat betreft Europa, de bedrijven Hyperion, SAP en SAS. Met business intelligence doelt IDC op producten die bedrijven gebruiken om eigen bedrijfsspecifieke belissingsondersteunende toepassingen voor het management te bouwen. In deze laatste categorie hebben Business Objects, SAS en Cognos het voortouw. In verhouding Vorig jaar is de West­Europese markt voor analytische software met 13 procent gegroeid. Dat is weliswaar minder dan het jaar daarvoor, waarin een groei met 25 procent zou zijn gerealiseerd, maar nog altijd zeer goed in verhouding tot de gang van zaken in andere segmenten van de markt voor applicatiesoftware. Zo blijkt uit het vorige week verschenen rapport ‘Western European Analytical Applications Forecast and Analysis 2002­2006’. Voor de periode 2001 tot 2006 voorziet IDC een samengestelde jaarlijkse groei met gemiddeld 12 procent. Dat zou betekenen dat de markt, die nu zo tegen de 800 miljoen euro beloopt, over vijf jaar voor de betrokken ondernemingen een totaal aan omzetten van 1,4 miljard euro genereert. De markt voor business intelligence is nog groter dan de markt voor analytische pakketten en groeit ook iets sneller. In een nog te verschijnen rapport over deze markt zal de gemiddelde groei voor de komende vijf jaar worden geraamd op 13 of 14 procent, schat onderzoeker Christina Steensboe. Dat betekent een bijstelling naar beneden ten opzichte van de 15 procent groei die IDC eerder nog prognostiseerde. Maar nog altijd genoeg om, uitgaande van een marktomvang van 1,2 miljard dollar in 2001, de bestedingen voor 2006 tot duidelijk boven de 2 miljard te tillen. Steensboe ziet een rechtstreeks verband tussen de over het algemeen moeilijke marktomstandigheden waarin bedrijven moeten opereren en de bereidheid geld uit te geven aan toepassingsoftware die het inzicht in eigen bedrijfsvoering kan vergroten: "In tijden waarin organisaties proberen hun bedrijfsvoering te optimaliseren, zal de belangstelling voor en de vraag naar analytische software blijven." Steensboe is verbonden aan IDC’s Europese onderzoeksgroep voor business intelligence en analytische software.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in