Facebook wil banksaldo klanten weten
Het nieuws dat werd gebracht door The Wall Street Journal leidde gisterenavond gelijk tot uiteenlopende reacties. De beurskoers van Facebook klom uiteindelijk 4,5 procent omhoog omdat beleggers de nieuwe plannen wel zien zitten.
Aan de andere kant schoten critici en privacyvoorvechters gelijk uit de slof omdat Facebook recent nog heeft aangetoond weinig zorgvuldig om te springen met verzamelde data. Vers in het geheugen ligt nog het Cambridge Analytica-schandaal en de vergelijkbare gevallen van onrechtmatig datagebruik die het sociale netwerk nog onderzoekt.
Overigens is Facebook niet het enige webbedrijf met dergelijke verzoeken. Ook Google en Amazon zouden vergelijkbare plannen hebben volgens de Amerikaanse zakenkrant.
Facebook heeft JPMorgan Chase, Wells Fargo, Citigroup en US Bancorp benaderd. Volgens TechCrunch die een Facebook-woordvoerder sprak na de publicatie van het WSJ-artikel is het niet de bedoeling om transactiegegevens te integreren in de Messenger-app. Ook zou Facebook geen plannen hebben om een interactie met de bankrekening van de gebruiker te faciliteren. De bankgegevens zouden ook niet bedoeld zijn voor het verzamelen van gegevens om advertenties te verkopen.
Chatbot aanroepen
Als voorbeeld wat wel de bedoeling is noemde de woordvoerder de interactie met de Citibank in Singapore. Facebookgebruikers met een account bij die bank kunnen vanuit Messenger de chatbot van de bank aanroepen om zo hun saldo op te vragen, klantenservice te benaderen of fraude te melden zonder te hoeven wachten aan de telefoon.
Facebook heeft al een samenwerking met PayPal in 40 landen zodat klanten hun afschriften kunnen inzien via het sociale netwerk. Het doel van Facebook is het gebruik van Messenger verder aan te jagen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee