Overslaan en naar de inhoud gaan

Het opvallendste nieuws volgens Mark Overmars

Rovio, de maker van het spel Angry Birds, heeft vorig jaar bijna 50 miljoen dollar winst gemaakt. Het was groot nieuws deze week. AG besteedde er aandacht aan en ik werd er zelfs voor de radio over geïnterviewd.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Waarom is dit zo belangrijk? Er zijn heel veel gamebedrijven die winst maken. En Angry Birds is maar een eenvoudig spelletje. Het spelconcept is niet nieuw. Er waren al eerdere games waarin je met een katapult gebouwen moest vernielen. Er zitten ook geen vernieuwende elementen in, zoals sociale features. Toch is Angry Birds uitgegroeid tot een icoon.

Waarom?

Tegenwoordig komen er per dag honderden apps uit waaronder meer dan honderd games. Het is voor ontwikkelaars essentieel dat je daartussen opvalt. Potentiële klanten kijken naar de hitlijsten en kopen over het algemeen dezelfde apps als hun kennissen. Er treedt sterk kuddegedrag op. Een app die eenmaal succesvol is en in de top-tien staat blijft dat meestal gedurende langere tijd. Rovio is dat als geen ander gelukt.

Hoe?

Vooral omdat ze geluk gehad hebben. Angry Birds was in het begin helemaal geen groot succes en Rovio had al tientallen slecht verkopende games gemaakt. Maar een YouTube-filmpje over de game werd een groot succes en daarmee kwam de game in de top-tien en bleef daar. Daarnaast heeft Rovio bakken met geld aan marketing besteed.

Belachelijk hoge marktwaarde

Volgens analisten is Rovio 7 miljard euro waard. Waar komt dat belachelijk hoge bedrag vandaan? Om dat te verantwoorden zou Rovio minstens tien keer zoveel winst moeten maken, en dat zie ik echt niet gebeuren. Bij analisten en investeerders geldt momenteel het idee van “The winner takes it all”. Je ziet dat ook aan de waarde van bedrijven als Facebook en Zynga. Men denkt dat de bedrijven die veel gebruikers hebben dat verder uit kunnen bouwen. Het verleden leert echter dat deze gebruikers niet erg trouw aan bedrijven zijn. Zynga kocht de maker van Draw Something voor 200 miljoen en ziet het aantal spelers nu al snel teruglopen. En eerdere sociale netwerken als MySpace zijn hun gebruikers heel snel kwijtgeraakt.

Ik zou mijn geld niet op Rovio zetten.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in