Het opvallendste nieuws volgens Mark Overmars
Waarom is dit zo belangrijk? Er zijn heel veel gamebedrijven die winst maken. En Angry Birds is maar een eenvoudig spelletje. Het spelconcept is niet nieuw. Er waren al eerdere games waarin je met een katapult gebouwen moest vernielen. Er zitten ook geen vernieuwende elementen in, zoals sociale features. Toch is Angry Birds uitgegroeid tot een icoon.
Waarom?
Tegenwoordig komen er per dag honderden apps uit waaronder meer dan honderd games. Het is voor ontwikkelaars essentieel dat je daartussen opvalt. Potentiële klanten kijken naar de hitlijsten en kopen over het algemeen dezelfde apps als hun kennissen. Er treedt sterk kuddegedrag op. Een app die eenmaal succesvol is en in de top-tien staat blijft dat meestal gedurende langere tijd. Rovio is dat als geen ander gelukt.
Hoe?
Vooral omdat ze geluk gehad hebben. Angry Birds was in het begin helemaal geen groot succes en Rovio had al tientallen slecht verkopende games gemaakt. Maar een YouTube-filmpje over de game werd een groot succes en daarmee kwam de game in de top-tien en bleef daar. Daarnaast heeft Rovio bakken met geld aan marketing besteed.
Belachelijk hoge marktwaarde
Volgens analisten is Rovio 7 miljard euro waard. Waar komt dat belachelijk hoge bedrag vandaan? Om dat te verantwoorden zou Rovio minstens tien keer zoveel winst moeten maken, en dat zie ik echt niet gebeuren. Bij analisten en investeerders geldt momenteel het idee van “The winner takes it all”. Je ziet dat ook aan de waarde van bedrijven als Facebook en Zynga. Men denkt dat de bedrijven die veel gebruikers hebben dat verder uit kunnen bouwen. Het verleden leert echter dat deze gebruikers niet erg trouw aan bedrijven zijn. Zynga kocht de maker van Draw Something voor 200 miljoen en ziet het aantal spelers nu al snel teruglopen. En eerdere sociale netwerken als MySpace zijn hun gebruikers heel snel kwijtgeraakt.
Ik zou mijn geld niet op Rovio zetten.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee