Overslaan en naar de inhoud gaan

Huren software neemt sterk in populariteit toe

Dit blijkt uit een studie die onlangs in opdracht van CMG door de Erasmus Universiteit, de universiteit van Missouri-St.Louis en van de Warwick Business School is uitgevoerd.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

In het tweede kwartaal van dit jaar beweerden circa duizend Amerikaanse bedrijven dat ze voor het ASP-model (Application Service Providing) hebben gekozen. Wereldwijd moet dit aantal bijna tweeduizend belopen. Het grote aantal is terug te voeren op de immense diversiteit aan diensten en produkten die onder de noemer ASP worden aangeboden. Is de ASP-trent solide, stelt het iets meer voor dan een nieuwe ICT-gril? Volgens wetenschappelijke onderzoekers wel. ‘ASP is here to stay’, stellen de onderzoekers van genoemde instellingen in een vorige week verschenen rapport. De wetenschappers zijn van mening dat het waardevoordeel van ASP’s voor hun klanten uitdagend groot is: “ASP’s zijn potentieel belangrijk voor alle soorten klanten, omdat ze een groot aantal significante problemen kunnen oplossen. Dit zowel in markten die zich nog aan het ontwikkelen zijn, als in marktgebieden die zich momenteel in een recessie zouden bevinden.” Het voordeel is met name voor het MKB bijzonder groot. Het leasen van software via een ASP kan een voordelig alternatief zijn in vergelijking met de aanschaf en het beheer van software met eenzelfde functionaliteit. Thomas Kern van de Erasmus Universiteit stelt: “Veel bedrijven die aan onze enquête hebben deelgenomen zijn op zoek naar applicaties die voor hen tot dusver onbereikbaar waren. Voor kleine bedrijven bijvoorbeeld komt een ERP-oplossing via een ASP-model binnen handbereik, terwijl het een enorme investering zou vergen om een exclusieve licentie te kopen.” Midden- en Klein Bedrijf ASP’s kunnen het MKB ook goed ondersteunen wanneer het de desbetreffende bedrijven ontbreekt aan een aantal basale ICT-vaardigheden. Het komt vaak genoeg voor dat het MKB niet in staat is om voldoende geschoold ICT-personeel aan te trekken, laat staan te behouden. Daar komt bij dat applicaties, variërend van van het gebruik van e-mail tot ERP- en CRM-toepassingen steeds meer deel uitmaken van de ICT-infrastructuur van veel bedrijven. Vooral voor het MKB is het lastig om de kosten voor een zo’n infrastructuur op te brengen. Peter Zuidema, algemeen directeur van CMG vult aan: “Het voordeel van het ASP-model, is dat het voor allerlei zaken gebruikt kan worden. Het verwerken van het loonbriefje is een uitstekend voorbeeld. Je kunt gemakkelijk met andere bedrijven de automatisering van de salarisstrook delen, omdat dit geen deel uitmaakt van je kernactiviteiten.” Voor bedrijven geldt in toenemende mate ook dat ze onder druk staan om extern bereikbaar te zijn. Helemaal dan, stellen de onderzoekers, wordt het voor het MKB meer dan interessant om via een ASP een internet-infrastructuur te gebruiken. Frank Teunissen van CMG Nederland zegt dat ASP ook in veel andere gevallen een goede optie is. “Om redenen van flexibiliteit, kostenreductie en innovatie! Klanten noemen overigens verschillende voordelen. Kostenreductie wordt meestal voorgesteld als één van de belangrijkste voordelen van ASP. Maar de klanten die nu van het concept gebruik maken, noemen innovatie als het belangrijkste voordeel. De ervaring is dat ze meer innovatieve voordelen uit het model haalden dan ze hadden verwacht. In het licht daarvan verdwijnt het kostenvoordeel een beetje op de achtergrond, naast andere voordelen, zoals innovatie en flexibiliteit. Dat neemt niet weg dat uit ons onderzoek blijkt dat de kostenreductie vaak hoger uitvalt dan aanvankelijk verwacht werd.” Groei Marktvorsers zoals Gartner, Dataquest, IDC en Ovum voorspellen een potentiële omzet in de ASP-markt van meer dan 100 miljard dollar in 2006. Overigens wordt dit bedrag door onderzoekers als OTR veel lager geschat. Dit jaar zullen de ASP’s vermoedelijk niet meer dan zo’n 3,6 miljard dollar omzetten. Belangrijk is dat ASP’s mogelijkerwijze ontsnappen aan de huidige economische malaise in de ICT-sector. Thomas Kern van de Erasmus Universiteit meent dat de al te optimistische voorspellingen van een paar jaar geleden thans terecht worden teruggeschroefd: “Men geeft toe dat men veel te euforisch is geweest. Dat heeft alles te maken met de toenmalige hype. Voor de toekomst zien we desalniettemin een sterke groei voor ASP’s. We verwachten in geen geval een achteruitgang zoals we die nu op de beurs zien. Er zal sprake zijn van een gestage groei. Misschien geen 400 tot 500 procent, zoals eerder werd voorspeld. Over hoe groot de groei wel zal zijn, kan ik geen cijfers geven. Ik beweer niet dat ASP’s geen effect zullen ondervinden van de economische malaise, maar hun groeiperspectief is verzekerd doordat bestaande klanten blijven en nieuwe klanten zullen bijtekenen. Het gaat hierbij ook niet om eenmalige contracten. Als je eenmaal ingestapt bent in het ASP-model, blijf je daaraan verbonden voor een jaar of drie, vier. Het is een robuust model dat op de lange termijn werkt. Het lijkt in dat opzicht een beetje op het klassieke outsourcing-model. Vanuit dat perspectief mogen ASP’s rekenen op zekere inkomsten.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in