Minder vraag naar software Adobe
Volgens financieel directeur Mark Garrett zijn de economische situatie en de vraag bij het ingaan van het eerste kwartaal ‘ongetwijfeld’ verslechterd. Algemeen directeur Shantanu Narayen is blij dat het desondanks is gelukt de kosten in de hand te houden. Hij noemt de winst en winstmarge nog steeds ‘solide’. Adobe blijft investeren in innovatie en nieuwe activiteiten die groeikansen bieden, aldus Narayen.
De directie van Adobe wijt de terugval onder meer aan tegenvallende verkoop van Creative Suite, een bundel waarin onder meer Photoshop, InDesign en Illustrator zitten. Versie 4 van Creative Suite (CS4) kwam in oktober 2008 op de markt en is leverbaar in zes varianten voor prijzen van 1000 tot 2500 dollar. De producten van Adobe worden veel gebruikt bij uitgeverijen en reclamebureaus, branches die veel last hebben van de kredietcrisis doordat bedrijven advertentiebudgetten fors hebben verlaagd.
Voor het tweede kwartaal (maart-mei) mikt Adobe op een omzet van 675 tot 725 miljoen dollar. In het ergste geval komt dat neer op een omzetdaling van jaar op jaar met 24 procent. Vorig jaar bedroeg de omzet in het tweede kwartaal 886,9 miljoen dollar.
In december kondigde Adobe aan ongeveer 600 banen te willen schrappen. Ook snoeide het bedrijf in de kosten.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee